علت لرزش موتور خودرو چیست؟

 

زمانی که خودرو را صفر کیلومتر خریداری می‌کنید، قطعات آن به خوبی به یکدیگر متصل شده است و شما لرزشی در ماشین خود احساس نمی‌کنید. اما با گذشت چند سال به مرور زمان متوجه خواهید شد که لرزش موتور و سایر نقاط اتومبیل به سراغ شما آمده است. علت لرزش موتور متفاوت است اما به طور کلی خرابی، فرسودگی و شل شدن بخش‌های مختلف در اتومبیل باعث ایجاد لرزش می‌شود که این خرابی‌ها هر کدام نشانه‌های متفاوتی را دارد. با دیدن این علائم بهتر است که آن‌ها را برطرف کنید تا مشکلی برای اتومبیل و سرنشینان آن رخ ندهد. با این مقاله از توربومگ همراه شوید.

لرزش موتور

اصلی‌ترین بخش اتومبیل موتور آن است که امکان پیدا شدن لرزش در آن زیاد است به همین دلیل راننده به خوبی می‌تواند آن را متوجه شود. دلایل متعددی هستند که باعث ایجاد لرزش موتور اتومبیل می‌شوند. اما علائمی وجود دارند که در صورت مشاهده آن ها می‌توانید متوجه لرزش در موتور خودرو شوید.

– هنگام اوج‌گیری سرعت خودرو لرزش و تکان را احساس می‌کنید.

– زمانی که سرعت خودرو به حد معینی می‌رسد به صورت بریده بریده لرزش و تکان را متوجه می‌شوید.

– زمان حرکت لرزش را احساس نمی‌کنید و اما بعد از حرکت متوجه تکان خوردن می‌شوید.

علت لرزش موتور

دلایل متعددی برای لرزش موتور اتومبیل وجود دارد که هر کدام از آن ها می‌تواند با نشانه‌های خود، شما را از وقوع یک اتفاق در اتومبیل با خبر کند.

 

پایه موتور شل شده است

در هنگام ساختن اتومبیل یک پایه برای آن در نظر می‌گیرند تا موتور را بر روی آن نصب کنند. پایه‌ها رابط قرار گرفتن موتور بر روی بدنه هستند که در برخی از اتومبیل‌ها  ۴ پایه یا بیشتر موجود هستند. در صورتی که هر کدام از این پایه‌ها شل شود یا این‌که به طور کامل از جایگاه خود خارج شود باعث ایجاد یک لرزش شدید میشود.

خرابی دمپر میل لنگ

برای جلوگیری از لرزش موتور در هنگام کار از قطعه‌ای به نام دمپر میل لنگ استفاده می‌کنند که در صورت بروز مشکل در آن موتور اتومبیل دچار لرزش می‌شود.

ایراد پیدا کردن شمع ماشین

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند بعد از به حرکت درآمدن ماشین باعث لرزش موتور شود خرابی یا ایراد در شمع‌ها است. برای رفع این مشکل کافی است شمع‌ها را تعویض کنید تا دیگر شاهد لرزش در موتور نباشید.

 

قرار گرفتن اتومبیل در هوای سرد

هنگامی برای مدتی طولانی ماشین در هوای سرد قرار بگیرد، شروع به کار کردن آن کمی طول خواهد کشید. در مدت زمانی که طول می‌کشد تا موتور ماشین گرم شود لرزش و تکان‌هایی را احساس می‌کنید که بعد از گرم شدن موتور این لرزش‌ها برطرف خواهند شد.

مشکل پیدا کردن کمک فنرهای ماشین

یکی از وظایف مهم کمک فنر ها جلوگیری از انتقال لرزش‌ها است. به همین دلیل اگر خرابی در این بخش رخ دهد لرزش موتور را راننده احساس خواهد کرد.

بهترین راه برای جلوگیری از به لرزه درآمدن موتور اتومبیل

برای این‌که از لرزش موتور اتومبیل خود جلوگیری کنید بهترین کار بررسی دوره‌ای بخش‌های مختلفی مانند پایه موتور، دیسک، کمک‌ها، لنت‌ها و … است. بعد از بررسی بخش‌های مختلف بهتر است که هرچه سریعتر عیب رخ داده را برطرف کنید تا مشکلی در ادامه کارکرد ماشین برای شما رخ ندهد.

علت لرزش موتور خودرو در سرعت بالا

وقوع لرزش در سرعت بالای یکی دیگر از مواردی است که ممکن است شما با آن برخورد داشته باشید. به وجود آمدن چنین مشکلی دلایل خاص خود را دارد که با برطرف کردن آن‌ها می‌توانید مشکل لرزش ماشین را برطرف کنید.

۱. ایراد پیدا کردم اکسل چرخ اتومبیل

اکسل چرخ اتومبیل یک سیستم پیچیده در اتومبیل است که بخش‌های مختلفی را در خود گنجانده و قسمت‌های متفاوتی بر روی آن سوار شده‌اند. اما در اینجا بخشی که چرخ‌ها بر روی آن نصب می‌شود مقصود ما است. در صورتی که در اکسل خودرو مشکلی مانند خم شدن آن رخ دهد اتومبیل شروع به لرزش می‌کند. برای جلوگیری از این کار بهتر است که به ماشین ضربات سنگین وارد نشود.

 

۲. مشکل داشتن تایرها

تایرهای اتومبیل می‌توانند در سرعت‌های بالا باعث ایجاد لرزش در اتومبیل شوند. در صورتی که در سرعت بالا خودرو شما دچار لرزش شد موارد زیر را بررسی کنید تا بدانید مشکل از تایر است یا خیر

– لرزش خودرو در سرعت‌های مشخص نشان دهنده بالانس نبودن تایرها است

– از بین رفتن آج تایرها

– ناهماهنگی بین تایرها، در صورتی که یکی نو و دیگری کهنه و فرسوده باشد لرزش رخ خواهد داد.

۳. از کار افتادن خنک کننده رادیاتور

در سرعت‌های بالا در صورتی که رادیاتور خنک نشود می‌تواند علت لرزش خودرو باشد. به همین دلیل یکی از از مواردی که در چنین شرایطی باید بررسی کنید خنک کننده رادیاتور اتومبیل است.

علت لرزش فرمان در سرعت بالا

لرزش فرمان یکی از مواردی است که می‌تواند کار کنترل اتومبیل را برای شما سخت کند. به طور عمده علت لرزش فرمان در سرعت بالا به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

۱. لرزش فرمان در هنگام ترمز کردن

– رتور ترمز دچار ایراد شده است.

– دیسک ترمز تاب برداشته است.

– کالیپر مربوط به ترمز خراب شده است.

– ترمز سفت شده است.

– سیستم تعلیق معیوب شده است.

 

۲. لرزش فرمان اتومبیل در سرعت های بالا

– چرخ‌های ماشین نیاز به بالانس دارند.

– بلبرینگ‌ها دچار ایراد شده است.

– فرمان نیاز به تنظیم دارد.

– میل تعادل ایراد دارد.

– کمک فنرها مشکل دارد.

– اتصال چرخ‌ها را بررسی کنید و در صورت مشکل داشتن آن را برطرف کنید.

– سیبک دچار عیب شده است.

– شاسی خودرو که بیشتر به علت ضربه خوردن است خراب شده است.

علت لرزش موتور خودرو هنگام شروع حرکت

در این بخش دلایل زیادی وجود ندارد و شما کافی است یک بخش اصلی به نام سیستم کلاچ را بررسی کنید تا بتوانید علت لرزیدن خودرو در هنگام حرکت را تشخیص دهید.

– کلاچ معیوب است

– فنرهای خورشیدی کهنه شده است.

– کلاچ چرب شده است.

– صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

– فلایویل ایراد دارد.

– فنرهای پیچشی آسیب دیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش