روش های تست باطری خودرو

باطری خودرو چیست؟

 

باطری خودرو یکی از اصلی ترین قطعات ماشین می باشد که بطور کلی وظیفه برق رسانی به قسمت های مختلف خودرو در زمان خاموشی موتور را بر عهده داراستارت زدن های مکرر در زمستان ،خالی شدن باطری ماشین بدلیل عدم استفاده از آن در دراز مدت،استفاده از باطری های تقلبی،خوردگی قطب های باطری و نهایتا خرابی کامل باتری ماشین پر تکرار ترین موارد خرابی باتری هستند که توسط دارندگان خودرو اعلام می شود.

 

باطری خودرو شما سالم است یا خراب؟

باتری ماشین زمانی که استارت می زنید با جریان برقی که به موتور استارت می دهید سبب روشن شدن خودرو می شود و بلافاصله پس از روشن شدن باتری ماشین از مدار برق رسانی خارج و توسط دینام مجدد شارژ می گردد.باطری خراب بدلیل تحلیل رفتن صفحات آن دیگر قادر به نگه داشتن شارژ نخواهد بود و در زمان روشن کردن خودرو به کندی و یا اصلا موتور استارت را نمی چرخاند. عمر مفید باتری ماشین بین ۲ تا ۲/۵ سال می باشد.البته این عدد به میزان ولتاژ و آمپر مصرفی خودرو شما نیز مرتبط می باشد.اگراز عمر باطری خودرو شما بیش از دو سال می گذرد حتما تست سلامت باطری را انجام دهید.

 

روش تست باطری خودرو:

نحوه تشخیص زمان تعویض باتری خودرو

باطری سالم شارژ می‌شود و شارژ را نگه می‌دارد و می‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند. باطری خراب شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد.

آیا باطری خودروی شما قدرت کافی را دارد؟

 تنها راه برای پی‌بردن به این موضوع که آیا باطری شما کاملا شارژ است یا نه، سنجش وضعیت شارژ باطری توسط دستگاه سنجش ولتاژ یا ولت‌متر است. می‌توانید از یک ولت‌متر آنالوگ یا دیجیتال استفاده کنید اما خواندن ولتاژ در نمونه‌های دیجیتال راحت‌تر است و عدد دقیق‌تری را به شما نشان می‌دهد.

برای سنجش ولتاژ باطری اول سوییچ را کامل ببندید و تمام چراغ‌های خودرو را خاموش کنید.

 

برای بررسی وضعیت شارژ باطری کابل مثبت یا قرمز رنگ ولت‌متر را به قطب مثبت باطری متصل کنید. قطب مثبت باطری با علامت + و کابلی که به قطب مثبت باطری متصل شده معمولا با رنگ قرمز مشخص شده است.

 کابل منفی یا سیاه‌رنگ ولت‌متر را به قطب منفی باطری متصل کنید. قطب منفی باطری با علامت – و کابلی که به قطب منفی باطری متصل شده معمولا با رنگ سیاه مشخص شده است.

 

سنجش ولتاژ باتری

به عددی که ولت‌متر نشان می‌دهد توجه کنید و به جدول زیر مراجعه کنید:

ولتاژ باطری ………… وضعیت شارژ
۱۲.۶۶ ولت ………… ۱۰۰ درصد
۱۲.۴۵ ولت ………… ۷۵ درصد
۱۲.۲۴ ولت ………… ۵۰ درصد
۱۲.۰۶ ولت ………… ۲۵ درصد
۱۱.۸۹ ولت ………… ۰ درصد

توجه: ولتاژهای جدول بالا مربوط به دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. ولتاژ باطری به ازای هر منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد کاهش دما حدود ۰.۰۱ ولت افت می‌کند. در دمای منفی ۱ درجه سانتی‌گراد یک باطری با شارژ کامل ولتاژی معادل ۱۲.۵۸۸ خواهد داشت و در دمای منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد ولتاژ آن ۱۲.۵۱۶ ولت خواهد بود.

 

بنابراین طبق جدول بالا یک باطری با ولتاژ ۱۲.۲۹ ولت حدود ۵۰ درصد کمبود شارژ دارد و باید شارژ شود.

آیا شارژ باطری خودروی شما کم است؟

اگر ولتاژ باطری خودروی شما کمتر از ۱۲.۴۵ ولت (۷۵ درصد شارژ) است به این معناست که شارژ آن کم است و باید شارژ شود. می‌توان با اتصال یک شارژر باطری قابل‌حمل به باطری خودرو یا رانندگی با خودرو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت یا بالاتر آن را شارژ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش