لیفتراک چیست؟ معرفی انواع لیفتراک

انواع لیفتراک

لیفتراک ها دارای انواع مختلفی هستند که هریک با توجه به محیطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، انتخاب می شوند.

  •          لیفتراک برقی
  •          لیفتراک دیزلی
  •          لیفتراک گازی

لیفتراک های برقی به دلیل عدم تولید دود و آلودگی صوتی برای استفاده در محیط های بسته که تهویه مناسبی ندارند بسیار ایده آل هستند.

این نوع از لیفتراک ها معمولا دارای موتور AC با ضریب ایمنی بالا هستند که توسط باتری لیفتراک تغذیه می شوند.

لیفتراک های برقی برای استفاده در فضاهای کوچک و حساس به آلودگی و احتراق بسیار کاربردی و مفید هستند.از جمله این مکان ها می توان به انبارها،سردخانه ها، مراکز توزیع و تولیدی و … اشاره کرد.

باطری لیفتراک سرب-اسید

اصلی ترین و مهم ترین قابلیت هر باطری لیفتراک و باتری یو پی اس قابلیت شارژ مجدد باتری و امکان دشارژ با جریان های بالا می باشد.به همین دلیل باتری های سرب- اسید در عرصه باطری لیفتراکی و یو پی اس خوش می درخشد.

باطری های سرب-اسید ی lead-acid برای اولین بار در سال ۱۸۵۹ توسط یک فیزیکدان فرانسوی اختراع و به عنوان اولین باتری با قابلیت شارژ مجدد روانه بازارهای تجاری و صنعتی شد. این نوع باتری به قدری مفید و محبوب و پرمصرف بوده که امروزه تقریبا تقریبا بیش از ۸۰درصد از سرب مصرفی دنیا به تولید باتری های سرب-اسید اختصاص داده می شود.

باتری های سرب اسید با توجه به قابلیت بالا و قیمت مناسبی که دارند می توانند به عنوان بهترین باتری مصرفی به عنوان باتری یو پی اس ، باطری لیفتراک و باطری خودرو برقی در نظرگرفته شوند.

ساختار باطری لیفتراک سرب-اسید

یک سلول از الکترودهای مثبت و منفی سبب ایجاد اختلاف ولتاژ حدود ۲ الی ۲٫۱ ولت در باتری های سرب-اسید لیفتراکی می گردد. بنابراین باطری هایی که ولتاژهایی معادل ۱۲ولت تولید می کنند از سلول های الکترودی که بصورت سری به یکدیگر متصل هستند تشکیل شده است. مهم ترین عامل تعیین کننده ظرفیت باطری قطر صفحات الکترودی مثبت و منفی می باشد.

در اغلب باطری هایی که برای مصارف معمولی مورد استفاده قرار می گیرند (مانند باتری خودرو ) قطر این صفحات کمتر از ۲میلی متر تعبیه شده ولی در مصارفی با قابلیت شارژدهی طولانی همچون لیفتراک های برقی قطر الکترودها به ۶میلی متر می رسد.

باطری لیفتراک ها در ولتاژهای ۲۴ولت ، ۳۶ولت ، ۴۸ولت ، ۷۲ولت ، ۸۰ولت و دوبل ۴۰آمپر تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد ، این باطری ها به دلیل اتصال سری صفحات الکترودی مثبت و منفی که هریک ۲ولت تولید می کنند، در ولتاژهایی روانه بازار شدند که همگی ضریب ۲ هستند. یعنی باطری ۲۴ولت از ۱۲ سلول ۲ولتی تشکیل شده است.

از نظر آمپراژ هم باطری های سرب اسید در آمپر ساعت های مختلف از ۳۰۰آمپر ساعت الی ۱۰۰۰ آمپر ساعت تولید می شوند.

باتری لیفتراک از چه اجزایی ساخته شده است؟

باتری لیفتراک، مانند باتری های معمولی ساختار اسیدی – سربی دارد. باتری های لیفتراک در ولتاژ های ۲۴ ولت، دوبل۴۰ ولت، ۳۶ ولت، ۴۸ ولت، ۷۲ ولت و ۸۰ ولت، تولید می شوند. همه باتری های لیفتراک، از تعدادی سلول دو ولتی ساخته شده اند و کنار هم قرار گرفته اند. برای مثال یک باتری لیفتراک ۴۸ ولتی از ۲۴ سلول دو ولتی تشکیل شده که کنار هم چیده شده اند. آمپر باتری لیفتراک، بسته به نوع آن از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ آمپر متغیر است.

  ولتاژ و اندازه باتری های لیفتراک بستگی به وزن باری دارد که دستگاه حمل می کند. برای مثال باتری یک لیفتراک سه تنی و باتری یک لیفتراک ده تنی بسیار متفاوت هستند.

عمر مفید باتری لیفتراک

یک باتری لیفتراک، به طور معمول می تواند ۱۵۰۰ بار شارژ  شود. بهتر است هر باتری لیفتراک، یک بار در هفته شارژ شود تا طول عمر بیشتری داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که هر باتری نباید بیش از ۳۰۰ بار در طول سال شارژ شود. با این حساب و با رعایت موارد ایمنی هنگام شارژ، می توان گفت عمر مفید یک باتری به طور متوسط حدود پنج سال خواهد بود.

نحوه شارژ باتری لیفتراک

برای شارژ مجدد باتری لیفتراک، باید میزان شارژ باتری به حدود بیست درصد رسیده باشد.

برای شارژ شدن کامل باتری، نیاز به هشت ساعت زمان است.

نکات ایمنی

شارژری که استفاده می کنید باید با نوع باتری هماهنگ باشد. یعنی ولتاژ خروجی شارژر با ولتاژ باتری یکسان باشد.

کابل شارژر باید سالم و بدون پارگی و آسیب دیدگی باشد. کابل شارژر نباید هنگام استفاده، داغ بشود. اگر هر گونه حفره یا سوختگی در کابل شارژر باتری لیفتراک وجود داشت، آن را تعویض کنید.

بعضی باتری های لیفتراک بعد از شارژ شدن نیاز به آب دارند. باید توجه کنید که آب مصرفی باتری، عاری از هرگونه مواد معدنی و سنگین باشد. بهترین گزینه برای استفاده باتری، آب مقطر است. نباید هنگامی که باتری خالی است، آب وارد آن بشود.

شارژ کردن باتری باعث آزاد شدن اکسیژن و هیدروژن می شود. به همین دلیل نباید باتری در حال شارژ را نزدیک شعله آتش قرار دهید. همچنین از استعمال دخانیات در کنار باتری در حال شارژ خودداری کنید.

برای چک و سرویس کردن باتری لیفتراک، آن را در فضای باز، یا مکانی بزرگ با تهویه مناسب قرار دهید.

انواع باتری لیفتراک

اگر طبق ولتاژ مصرفی، باتری های لیفتراک را دسته بندی کنیم، می توانیم آن ها را به چند دسته تقسیم کنیم:

باتری های ۲۴ ولتی:

این باتری ها با ظرفیت ۱۶۰ تا ۳۶۰ آمپر کار می کنند و برای لیفتراک هایی با وزن حدودی یک تن مناسب هستند.

باتری ۴۸ ولتی:

این باتری ها با ظرفیت ۴۵۰ تا حدود ۸۰۰ آمپر کار می کنند و برای لیفتراک هایی با وزن حدود ۱٫۵ تا ۲٫۵ تن مناسب هستند.

باتری های ۷۲ و ۸۰ ولتی:

این نوع باتری ها برای لیفتراک های برقی سنگین تر با وزن حدود ۳ تن استفاده می شوند و مصرف کمتر و آمپر بالاتری دارند.

 

همان طور که پیش تر گفته شد، باتری های لیفتراک  با آمپر و ولتاژهای مختلف مناسب برای لیفتراک هایی با وزن های متفاوت هستند.

بررسی خرابی باتری لیفتراک

شاید شما هم چنین تجربه ای را قبلا داشته باشید که یک باتری صنعتی لیفتراک به طریقی صدمه دیده است و اکنون باید تعمیر یا تعویض شود. بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید باتری را به کلی تعویض کنید برخی از بررسی ها را انجام دهید. شاید نیازی نباشد که باتری را عوض کنید و کارتان با یک تعمیر کوچک راه بیفتد.

  1. کابل ها و اتصالات را بررسی کنید

قسمت بالایی باتری و همچنین اتصالات و کابل ها را به خوبی بررسی کنید. اگر قسمتی وجود دارد که  زنگ  زده است در صورت امکان آن ها را پاک کنید. (این کار را تنها زمانی انجام دهید که باتری از لیفتراک و واحد شارژ جدا شده باشد) برای بررسی اتصالات باتری لیفتراک می توانید کابل ها را به آرامی خم کنید و یا کمی به عقب و جلو بکشید. اگر یکی از اتصالات خراب شده باشد می توانید با جایگزین کردن یک رابط، خرابی باتری لیفتراک را برطرف کنید.

اگر سیم ها در قسمت اتصال دچار خوردگی و خرابی شده باشند نشانه ی خرابی باطری لیفتراک است و نیاز به تعویض دارد. لحیم کاری یا استفاده از هر شیوه ی دیگر برای وصل کردن آن ها ممکن است خطر آفرین باشد و این کار نیاز به یک متخصص حرفه ای دارد.

  1. ولتاژ را بررسی کنید

ولت متر های DC معمولی می توانند امکان خواندن ولتاژ را فراهم کنند، اما این کار تنها زمانی کاربرد دارد که سلول باتری خالص ترین حالت خود را دارد و کار نکرده است. زمانی که یک ردیف کامل از سلول های باتری لیفتراک را بررسی می کنید، تفاوت یک ولت یا بیشتر ممکن است نشان دهنده ی مشکل در یکی از سلول های آن ردیف باشد. برای بررسی بیشتر، ولتاژ را روی یک باتری کاملا شارژ شده بررسی کنید. برای اینکه در لیفتراک ها این کار را انجام دهید باید  چند لحظه آمپراژ بالا و کوتاهی وارد باتری شود. بعد از اینکه این کار را انجام دادید  ولتاژ هر سلول و یا هر ردیف سلول را بررسی کنید. اگر سلولی کمتر از ۱٫۷۰ ولت داشته باشد به این معنی است که مشکلی دارد.

  1. سطوح خاص گرانشی را بررسی کنید

یکی از اندازه گیری های مهم دیگر به هنگام بررسی شارژ شدن باطری لیفتراک و سلامت الکتروشیمیایی آن، سطح گرانشی خاص باتری است. یک هیدرومتر به شما امکان بررسی این موارد را می دهد و به شما کمک می کند سلول هایی که نمی توانند به اندازه ی سلول های دیگر به خوبی کار کنند و ممکن است باعث خرابی باتری لیفتراک شوند را شناسایی کنید. محدوده نرمال برای خالی کردن باتری پس از شارژ شدن کامل بین ۱٫۱۵۰ تا ۱٫۲۹۰ است. اگر هیدرومتر سطح گرانش پایین تری را نشان می دهد (حدودا بین ۲۵ نمره تفاوت) به این معناست که باطری لیفتراک نیاز به تعویض دارد.

  1. باطری لیفتراک را بو کنید

اگر به هنگام بو کردن باتری لیفتراک بوی بسیار قوی از هیدروژن سولفید (بویی مشابه یک تخم مرغ گندیده) را احساس کردید، به این معناست که خرابی باتری لیفتراک به اندازه ای است که تعمیر آن صرفه اقتصادی ندارد و باید به کلی تعویض شود. این رویداد زمانی اتفاق می افتد که نگهدارنده های سلول در درون باتری بشدت صدمه دیده باشند و در این حالت تنها یک متخصص حرفه ای می تواند آن را تعمیر کند.

مواردی که بیان شد روش های ساده ای برای بررسی سلامت باطری لیفتراک است. اگر مراحل بیان شده برای تشخیص مشکل باتری موفقیت آمیز نبود، قدم بعدی این است که به همراه یک تکنسین حرفه ای بررسی های بیشتری را انجام دهید.

ایراد: دلیل پیدایش عیب و راه حل
تراوش (نشت) اسید از محل درپوشها دلیل احتمالیوجود الکترولیت بیش از حد در سلولها
واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری
پایین بودن سطح الکترولیت در باتری دلیل احتمالینشتی الکترولیت از جعبه باتری / تصاعد و خروج گاز به دلیل اورشارژ شدن باتری
واکنش : تعویض باتری بررسی یا تعمیر شارژر
پایین بودن دانسیته اسید (کمتر از ۱/۲۴۰ Kg/dm³ ) – مشکل در ساعت کار دلیل احتمالیشارژ نامناسب اتصال کوتاه در مدار بودن بعضی از مصرف کننده های الکتریکی
واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری تعویض الکترولیت بررسی کارکرد شارژر
بالا بودن بیش از حد دانسیته اسید (بیش از ۱/۳۰۰ Kg/dm³) دلیل احتمالیاضافه کردن اسید به جای آب مقطر در سل های باتری
واکنش : کاهش اسید باتری و تزریق آب مقطر به جای آن و تکرار آن در صورت لزوم
مشکل در زمان روشن شدن

ضعیف باتری افت ولتاژ باتری تحت بار

دلیل احتمالیباتری الکترولیت ندارد (خشک شده) باتری خراب شده است (خرابی صفحات باتری)- یک یا چند سل باتری معیوب شده ظرفیت باتری کمتر از مقدار مورد نیاز است باتری سولفاته شده است
واکنش :

  • خشک شدن باتریمجددا الکترولیت تزریق شود باتری شارژ شود باتری تست شود در صورت خرابی باتری تعویض گردد
  • خرابی صفحات باتریباتری تعویض شود
  • ظرفیت کمتر باتریجایگزینی باتری با باتری مناسب
  • باتری سولفاتهشارژ مجدد باتری انجام شود باتری تست شود در صورت خرابی (سولفاته شدن عمقی) باتری تعویض شود

 

ذوب شدن قطب های باتری دلیل احتمالیضعیف بودن اتصالات اتصال نادرست
واکنش : تعویض سرباتریها در صورت نیاز و محکم کردن پیچ سر باتری ها
غل زدن یک یا دو سل از باتری در زمان اکار دلیل احتمالیخرابی سل برق دزدی از کابل
واکنش : محکم کردن سر باتریها و در صورت نیاز تعویض آنها
دشارژ شدن (تخلیه شدن) سریع باتری دلیل احتمالیکم بودن میزان شارژ باتری اتصال کوتاه سولفاته شدن باتری
واکنش : بررسی میزان شارژ باتری تعویض باتری
خرابی سریع باتری دلیل احتمالیانتخاب اشتباه باتری تخلیه عمیق باتری نگهداری طولانی مدت باتری در شرایط تخلیه
واکنش : تعویض باتری با باتری مناسب شارژ باتری با دستگاه شارژر مناسب
گرم شدن باتری در زمان استفاده و مصرف بیش از حد آب دلیل احتمالیشارژ بیش از اندازه ولتاژ شارژ زیاد است
واکنش : بررسی شارژر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش