مشخصات باتری خودرو

مشخصات باتری خودرو


انجمن بین المللی باتری (BCI) پارامترهایی را به عنوان مشخصات فنی باتری خودروها تعیین کرده که در ادامه با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم

نمونه ای از مشخصات حک شده روی بدنه یک باتری

<span;>شماره گروه BCI نوع باتری مورد استفاده در خودرو را مشخص می کند. اگر باتری اتومبیل شما به هر دلیلی خراب شد با داشتن مشخصات باتری که از روی اعداد BCI گردآوری می شوند، می توانید به راحتی مناسب ترین باتری‌ را جایگزین نمونه قبلی کنید.

شاخصه هایی نظیر ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، شکل کلی‌ باتری و نحوه قرارگیری ترمینال ها همگی از طریق عدد BCI قابل شناسایی هستند.

بسیاری از شرکت ها باتری های مختلفی، از نظر سایز و جنس صفحات، را تحت یک گروه بندی تولید می کنند. برای همین یک شماره گروه خاص می تواند شامل باتری هایی با ظرفیت های متفاوت از یکدیگر شود. بنابراین با اینکه شماره گروه BCI به خوبی ولتاژ و شاخصه های فیزیکی را برای خریدار مشخص می‌کند، معیار مناسبی برای سنجش ظرفیت باتری نیست.

تعیین ولتاژ باتری راحت ترین بخش کار ا ست. تمام خودروهای تولید شده پس از سال ۱۹۶۰ میلادی از باتری ۱۲ ولت استفاده می کنند. حتی تمام خودرو های تمام برقی و هایبرید هم از باتری هایی با چنین ولتاژی برای روشن کردن چراغ ها و سایر ادوات بهره می برند که در بخشی جدا از باتری تامین کننده قوای محرکه قرار دارد. پیشتر به دلیل حجم کمتر پیشرانه از باتری های ۶ ولتی استفاده می شد. یا آمپر گردان میل لنگ در شرایط 

<span;>CCA که مخفف Cold Cracking Amps است نشانگر مقدار آمپریست که یک باتری در دمای صفر درجه فارنهایت یا منهای ۱۷٫۸ درجه سانتی گراد از خود خارج می کند، با این شرط که میزان ولتاژ باتری به پایین ۷٫۲ ولت نرسد. بنابراین این عدد توانایی باتری برای کار کرد در شرایط سرد را نشان می دهد. شدت جریان استارت سرد به ۲ عامل وابسته است. ظرفیت اسمی باتری و مقاومت درونی باتری.

;>

<span;>ظرفیت باتری با شدت جریان سرد رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر که ظرفیت باتری بالا رود مقدار شدت جریان در هنگام استارت سرد در آن افزایش می یابد. اما شدت جریان آمپر سرد باتری با مقاومت درونی رابطه ی عکس دارد. CCA باتری که قصد خریدش را دارید حتما باید با مقادیر درج شده در دفترچه راهنمای خودرویتان مطابقت داشته باشد.

یا آمپرگردان میل لنگ

این عدد نشان دهنده میزان آمپریست که باتری خودرو در دمای ۳۲ درجه فارنهایت یا ۲۶٫۷ درجه سانتی گراد از خود خارج می کند. CA همواره ۲۵ درصد بیشتر از CCA است.

 ظرفیت ذخیره

</span;>

<span;>
</span;>

<span;>(Reserve Capacity) RC دیگر مشخصه فنی باتری ماشین است. از دلایل اهمیت این پارامتر اثرات افزایش مقدار بار پارازیتی (در حالت کلید خاموش و در مواقع اضطراری است.
</span;>

<span;>اما RC به صورت مدت زمانی که طول می کشد تا باتری با شارژ کامل در دمای ۲۶٫۷ درجه سانتی گراد و با جریان ۲۵ آمپر ساعت دشارژ شده و مقدار ولتاژ آن کمتر از ۱۰.۵ ولت نشود.
</span;>

<span;>به زبان ساده تر هر چه پارامتر مورد بحث افزایش یابد، طول عمر باتری در صورت قطع شدن منبع تغذیه آن (مولد برق) یا روشن ماندن چراغ های خودرو افزایش خواهد یافت. ۱ ساعت و نیم شارژدهی در بین باتری خودرو ها متوسط محسوب می شود و باتری های خوب به راحتی تا بالای ۲ ساعت، انرژی مصرفی را تامین می کنند.
</span;>

<span;>هر چه ظرفیت ذخیره عدد بزرگتری باشد به علت وجود صفحات بزرگتر و سرب بیشتر باتری سنگین تر خواهد بود.
</span;>

<span;>آمپر ساعت (AH)
</span;>

<span;>آمپر ساعت برابر است با حاصل ضرب شدت جریان باتری در مدتی زمانی که طول می کشد تا باتری این شدت جریان را تامین کند. عوامل دخیل در میزان ظرفیت باتری عبارت اند از جنس صفحات باتری، مساحت صفحات، الکترولیت، دما و مواردی این چنین. در صورت اضافه شدن تجهیزات برقی اضافی به خودرو آمپراژ باید افزایش پیدا کند.
</span;>

<span;>تاریخ تولید باتری ماشین

</span;>

<span;>
</span;>

<span;>هیچگاه باتری که حداقل شش ماه از تاریخ تولید آن گذشته است خریداری نکنید، چون حدودا بعد گذشت این زمان از تاریخ تولید باتری، عمل سولفاته شدن در آن آغاز می شود. تاریخ تولید باتری ها به صورت ترکیبی از اعداد و حروف روی بدنه درج می شود که حروف نشان دهنده ماه تولید و اعداد سال و روز تولید را مشخص می کنند.
</span;>

<span;>در یک باتری ساخت کره، کدی مثل ۸LR14 به این شکل خوانده می شود:
</span;>

<span;>8: سال ساخت ۲۰۱۸
</span;>

<span;>L: حرف دوازدهم الفبای انگلیسی، نشانگر ماه ساخت که ماه دوازدهم میلادی (سپتامبر) است.
</span;>

<span;>R: علامت اختصاری نام شرکت تولید کننده
</span;>

<span;>14: روز تولید باتری
</span;>

<span;>در یک باتری ایرانی با کدی مثل ۹۶۰۴۲۳G40081 عدد ۹۶ نشانگر سال ساخت است. یا مثلا ۹۷۱۱۱۷ از راست به چپ خوانده می شود و نشانگر ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ به عنوان تاریخ تولید باتریست.
</span;>

<span;>سایز باتری ماشین
</span;>

<span;>در ساخت باتری ها مشخصاتی که توسط BCI یا انجمن بین المللی باتری پذیرفته شده و با ارقامی نظیر ۲۴، ۲۷، ۵۸، ۷۵ و…  نشان داده می شوند. این شماره گروه ها بر اساس مواردی مثل محل تعبیه ترمینال، پلاریته ترمینال و ابعاد ظاهری بدنه باتری تعیین شده اند. دقت کنید که سایز باتری مناسب هر خودرو درون دفترچه راهنما آن ذکر می شود و دانستن آن مهم است.

</span;>

<span;>
</span;>

<span;>مشخصات و ابعاد باتری ها بر اساس گروه بندی
</span;>

<span;>در پایان برای جمع بندی نگاهی به باتری های مناسب برای خودروی پراید خواهیم انداخت.
</span;>

<span;>• ولتاژ:  ۱۲ ولت

<span;>•

<span;>• آمپر ساعت: ۵۰ تا ۶۲ AH

<span;>•

<span;>• حداکثر فضا برای باتری (طولxعرضxارتفاع): ۲۳x18x23 سانتی متر

<span;>•

<span;>• نوع باتری: سیلد و اسیدی هر دو مناسبند

<span;>•

<span;>همانطور که اشاره شد، آمپر باتری وابسته به میزان مصرف برق خودرو و توان تولید انرژی دینام است. اگر به سیستم اتومبیل مورد نظر تجهیزات برقی پر مصرف مثل اسپیکرهای قدرتمند اضافه شده باشد، استفاده از بالاترین میزان آمپر و در غیر این صورت کمترین آمپر پیشنهاد شده، کفایت می کند.
</span;></span;></span;></span;></span;></span;></span;></span;></span;>

<span;> </span;>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش