عیب یابی سنسور دمای آب | عیب یابی سنسور دمای خنک کننده

عیب یابی سنسور دمای آب | عیب یابی سنسور دمای خنک کننده


اثرات خرابی سنسور دمای آب ( سنسور دمای خنک کننده ) :

در صورت خرابی سنسور اصلی دمای آب ، مصرف سوخت ، آلودگی هوا و لرزش موتور زیاد شده و در بعضی از خودروها باعث یکسره کار کردن فن ها نیز می شود . البته به دلیل اهمیت سنسور دمای آب برای واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ، خرابی این سنسور باعث دود کردن خودرو شده و حتی در بعضی از خودروها خرابی این سنسور باعث روشن نشدن خودرو نیز می گردد .

عیب یابی سنسور دمای آب :

الف – عیب یابی سنسور دمای آب با اسفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

در صورت خرابی سنسور دمای آب ، خطای این سنسور در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ثبت شده و در بعضی از خودروها باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می گردد . که ابتدا خطای سنسور دمای آب را پاک کرده و سپس در قسمت پارامترها به تجزیه و تحلیل دمای آب در حالته روشن بودن موتور پرداخت .

نکته : در صورت خرابی یا قطع بودن سنسور دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها ۴۰- ( منفی چهل ) درجه را نشان می دهد و یا با گرم و سرد شدن دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و ثایت می ماند . 

ب – عیب یابی سنسور دمای آب با استفاده از دستگاه مولتی متر (قسمت اهم متر ) :

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای آب وصل کرده و در دماهای مختلف مقدار مقاومت سنسور را یادداشت کنید . چنانچه اعداد به دست آمده ، طبق جدول مربوطه نباشد و اختلاف زیادی دشاته باشد و یا مقدار مقاومت این سنسور در دماهای مختلف تغییر نکند و یا مقدار مقاومت را صفر نشان دهد ، سنسور دمای آب معیوب بوده و باید تعویض گردد . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش