کنترل ماشین بعد از ترکیدن لاستیک

کنترل ماشین بعد از ترکیدن لاستیک 

نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با اقدامات بعد از ترکیدن لاستیک و پنچری می تواند حادثه خلق کند . بسیار اتفاق افتاده است که یک راننده به دلیل ناآگاهی در این شرایط اقدامی استباه انجام داده و خسارات جبران ناپذیری را به جان خریده است. توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

ترکیدن لاستیک

اقدامات مهم بعد از ترکیدن لاستیک ماشین در حال حرکت

۱٫ مانند دیگر شرایط اضطراری، نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید.

۲٫ هرگز ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند. اگر لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر باعث چپ شدن خودرو می شود.

۳٫ گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

۴٫ ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک ها با سطح جاده است، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می کند.

 ۵٫ فرمان را با دو دست نگه دارید. روی مسیر پیش رو تمرکز کنید و در همین حال با نگاه کردن در آینه ها، امن ترین راه گریز را پیدا کنید.

گرفتن فرمان برای کنترل ماشین بعد از ترکیدن لاستیک

۶٫ واکنش شما در لحظات اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک های عقب به لاستیک های جلویی منتقل شود.

۷٫ اگر احساس کردید که خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.

۸٫ مهمترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.

۹٫ اگر لاستیک های عقبی خودروی شما پنچر شده باشد، ترمز ناگهانی حرکت روبه جلوی خودرو را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

۱۰٫ اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه می داد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کنید و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید.

۱۱٫ این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.

۱۲٫ وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.

 

باطری

لاستیک

دنیای باطری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش