خرابی شمع موتور خودرو و انواع آن

.برای تشخیص شمع خودرو که کار بسیار آسانی هم نیست در مرحله اول خاموش کردن خودرو می باشد. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید برق پشت آمپر باشد. در این مرحله وایر شمع ها را جدا و شمع را با آچار مخصوص باز کنید. قسمت مهم بازدید شمع موتور برای زمانی است که شمع را از روی موتور جدا کرده اید.

 

انواع خرابی شمع موتور خودرو به اشکال زیر است:

۱.وجود دوده خاکستری رنگ در سر شمع :

 کاری که می‌توانید با انگشتان تان انجام دهید دست زدن روی شمع است. اگر انگشتانتان سیاه شد نشان از دوده در سر شمع می باشد. این علامت یکی از شایعترین نشانه های خرابی شمع است. این مورد می‌تواند دلایل مختلفی مانند خرابی فیلتر هوا وغلظت زیاد بنزین در مخلوط سوخت، داشته باشد.

راه حل:تعویض فیلتر هوا، بررسی کاربراتور و یا سوزن های انژکتور و رفع عیب آنها و استفاده از شمع های گرمتر

۲.وجود خاکستر روی شمع و خرابی شمع موتور خودرو:

می تواند از استفاده بنزین ناخالص و مکمل های دارای سرب و بی کیفیت سوخت ها باشد که این کار باعث اختلال در شمع خودرو میشود و باعث جرقه ناقص و ریپ زدن خودرو میشود.

۳.وجودرسوب روی شمع :

 این نوع خرابی شمع رموتور خودرو که شامل رسوبات زرد رنگ مایل به قهوه ای روشنی دارند و سربی می باشند به علت رانندگی هایی با مسافت طولانی و سوخت نامناسب به وجود می آید در چنین مواقعی هم باید شمع خودرو عوض گردد  و اگر مایل هستید که همانطور مثل قبل رانندگی کنید و مسافت های طولانی را برانید باید از درجه ی شمع با حرارت بالاتری بهره ببرید.

۴.خیس بودن شمع یا وجود بنزین روی شمع :

 که می توانید از بوی بنزین آن را تشخیص دهید در این حالت رنگ سرش زغالی می‌شود علت آن میتواند اصطلاحاً در اثر خفگی خودرو باشد در مواقعی که این مشکل برای شما پیش آمده حتما سیستم برق و انژکتور های خود را بررسی کنید و سپس کنترل سوخت و هوا را چک کنید.

۵.وجود روغن روی شمع و خرابی شمع موتور خودرو:

 از دلایل این اتفاق میتوان به وجود سرب در بنزین که اگر بیش ازحد اندازه باشد اتفاق میوفتد باعث عدم جرقه ی صحیح و بد کار کردن موتور میباشد  که بهترین راه حل تعویض شمع ها برای استفاده از بنزین کم سرب می باشد  و از مناطق دیگری باک بنزین ماشین خود را پر کنید.

۶.خورد شدگی الکترودهای میانی :

در این نوع از خرابی شمع موتور خودرو اگر مشاهده کردید که یکی از الکترودهای میانی  خرد شده و لبه های آن دچار سوختگی شده است یعنی که عمر شمع شما به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید که در نتیجه برق بسیار ضعیفی خودرو دارد و باعث از دست رفتن قدرتم  موتور خودرو می شود.

۷.از دست رفتن حالت عادی الکترود و پلاتین سر شمع :

 اگر الکترود و پلاتین سرشمع حالتی نا فرم داشته باشد باعث از دست رفتن جرقه یا خیلی ضعیف شدن آن میباشد در این حالت خیلی سریع اقدام به تعویض شمع و استفاده از شمع های کوتاه تر برای خودرو خود کنید این که پیستون نیز دچار شکستگی شده باشد احتمال آن زیاد است که می‌توان از لرزش و صدای موتور آن را متوجه و آن را عوض کنید.

۸.ذوب شدن الکترود ها وپلاتین سر شمع :

این یعنی گرمای بسیار زیادی که برایشان قابل تحمل نمی باشد که علل زیادی دارد  خوب کار نکردن سیستم خنک کاری خودرو دزدی وایر ها و جرقه بیش از حد یک یا چند شمع برای رفع مشکل باید از شمع های ( ……) استفاده کنید وایرها را از نظر برق دزدی و همینطور سیستم خنک کاری خودرو و ایراد در رادیاتور را بررسی کنید

باطری

باطری خودرو

باتری ماشین

دنیای باتری

دنیای باطری 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش