سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

سنسور اکسیژن چیست و چگونه تعویض می‌شود؟

یکی از قطعاتی که در خودرو وظیفه مهمی را برعهده دارد سنسور اکسیژن خودرو است. این قطعه که نقش اصلی را در تعیین مصرف سوخت و میزان آن بازی می‌کند، از عوامل بد کار کردن یا افزایش مصرف سوخت خودرو است. بنابراین مواقعی که خودروی شما خوب کار نمی‌کند یا مصرف سوخت خودرویتان بیشتر شده، بهتر است سنسور اکسیژن را بررسی کنید. در این مقاله به نحوه تعویض سنسور اکسیژن، نحوه عیب‌یابی و چگونگی تعویض آن خواهیم پرداخت.

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

در ابتدای مقاله نحوه تعویض سنسور اکسیژن به معرفی سنسور اکسیژن خودرو می‌پردازیم. سنسور اکسیژن قطعه‌ای است که بر روی خروجی دود مانیفولد اگزوز قرار گرفته و وظیفه اصلی آن اندازه‌گیری نسبت سوخت به هوا در خروجی موتور است. این سنسور که نقش اصلی تعیین میزان سوخت خودرو را بر عهده دارد، در اکثر خودروها کارکرد مشابهی داشته و معمولا در مانیفولد اگزوز و در خروجی هوای سوخته شده در خودرو نصب می‌شود.

قطعه سنسور اکسیژن برای اولین بار در دهه هفتاد میلادی در خودروهای اروپایی استفاده شد و پس از آن به‌دلیل میزان اهمیت در خودروهای متفاوتی طراحی و استفاده شد. امروزه باید تمامی خودروها مجهز به سنسور اکسیژن باشند تا میزان خروجی سوخت و همچنین آلایندگی خودرو را اندازه‌گیری کند. در برخی از خودروها از دو سنسور اکسیژن به‌طور همزمان استفاده می‌شود و برخی از خودروها نیز دارای یک سنسور اکسیژن هستند.

وظیفه این سنسورها در خودرو بررسی و گزارش اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت و هوای ورودی به موتور به کامپیوتر مرکزی خواهد بود. در خودروهایی که از دو سنسور اکسیژن به‌طور همزمان بهره می‌برند وضعیت بدین گونه است که یکی از این سنسورها در ورودی کاتالوگ قرار گرفته و یکی دیگر در خروجی مخزن کاتالیست قرار می‌گیرد. عملاً اطلاعات ترکیبی این دو سنسور اکسیژن برای محاسبه در کامپیوتر مرکزی خودرو قابل استفاده خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد سنسور اکسیژن معمولاً روی مانیفولد دود در قسمت اگزوز خودرو نصب شده و وظیفه‌اش اندازه‌گیری میزان اکسیژن احتراق نیافته در محفظه احتراق سیلندر خودرو است. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز خودرو یکی از راه‌های به‌دست آوردن میزان هدر رفتن سوخت در موتور خودرو است. اطلاعات اندازه‌گیری شده به کامپیوتر مرکزی (ECU) خودرو ارسال شده و سپس در این قسمت محاسبات با توجه به دماها و کارکردهای مختلف خودرو محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش