ویژگی خودروهای «خودران»| از سیستم ارتباط خودرو به خودرو تا قابلیت های بی نظیر کنترل هوشمند

 

سیستم راننده خودکار یا همان سلف درایو امروزه به عنوان جدیدترین و هوشمندترین سیستم الکترونیکی حال حاضر در خودروهای با تکنولوژی بالا معرفی و فناوری «خودران» در پنج سطح معرفی شده است.در سال‌های اخیر با پیشرفت علم الکترونیک و ادغام آن با مکانیک سبب شد صنعت خودروی جهان تغییرات فراوانی را به چشم ببیند. از سال ۱۹۹۰ رقابت تنگاتنگی بین شرکت های خودروسازی برای هوشمند سازی و ایمن کردن محصولاتشان شکل گرفت. بخشی از ایمنی خودرو مربوط به سازه و ساختار خودرو است و بخش دیگر مربوط به سیستم‌های هشداردهنده و بازدارنده است. با تجهیز خودروها به سیستم‌های مختلف رادیویی و ساخت خودروهای خودران، شرکت‌های خودروسازی در پی ساخت تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بین خودروها و تجهیز محصولاتشان به آن‌ها هستند، در این گزارش نگاهی کوتاه به پیشرفت خودروهای خودران و سیستم‌های جدید در این زمینه خواهیم داشت.

راننده خودکار در ابتدا تنها یک فرضیه و یک ایده بود که بعدها پس از مدت‌ها کمپانی‌های خودروسازی مطرح توانستند با کمک سیستم‌های هوشمند الکترونیکی راننده خودکار را مانند یک آپشن روی خودرو نصب کنند. اما امروزه رقابت بر سر هوشمندی این سیستم به حدی بالا گرفته که بر سر جایگاه بالاتر رقابت و چالش سختی بین خودروسازان مطرح را به وجود آورده است. تکنولوژی سیستم «خودران» برای نخستین بار توسط شرکت تسلاموتورز بصورت کاملا هوشمندانه روی خودروهای چون مدل اس و بعدها روی ایکس و مدل۳ نیز نصب شد که در ابتدا به دلیل تاخیر در عملکرد سیستم‌های الکترونیکی سبب چندین حادثه مرگ آفرین نیز شد.سیستم خودران یا Self-driving متشکل از سیستم‌های هوشمندی است که از سنسور و عملگرهای سیستم‌های الکترونیکی جدید مانند هشدار انحراف مسیر، حفظ خطوط، سیستم نقطه کور و رادارکروز نیز بهره می‌گیرد، تا عملکرد این سیستم را بهبود بخشد

سیستم خودران یا Self-driving متشکل از سیستم‌های هوشمندی است که از سنسور و عملگرهای سیستم‌های الکترونیکی جدید مانند هشدار انحراف مسیر، حفظ خطوط، سیستم نقطه کور و رادارکروز نیز بهره می‌گیرد، تا عملکرد این سیستم را بهبود بخشد.

در سیستم راننده خودکار از سنسورهای التراسونیک و راداری استفاده می‌شود و تمام اطلاعات دقیق را به سیستم می‌دهد و باتوجه به این پارامترها ECU سیستم راننده خودکار به فرمان الکتریکی دستور داده و طبق تمامی پارامترها و سیستم‌های هشدار دهنده، خودرو را با سرعت مشخصی به حرکت در آورده و زمان حرکت اگر مانع یا عابر پیاده‌ای وجود داشته باشند سریعا از سیستم‌های پیشرفته ترمز استفاده کرده و خودرو را متوقف می‌سازد. به عبارتی دیگر سیستم سلف درایو تنها از سنسورهای راداری و التراسونیک بهره نمی‌گیرد، بلکه در برخی از مدل‌های هوشمندتر که آخرین فناوری آن را با خودران سطح ۵ معرفی می‌کنند از دوربین‌های باکیفیت بالا بهره می‌گیرد تا جزئیات حرکتی را بررسی کرده و باتوجه به شرایط خودرو را به حرکت در می‌آورد.

سیستم راننده خودکار یا همان سلف درایو امروزه به عنوان جدیدترین و هوشمندترین سیستم الکترونیکی حال حاضر درخودروهای باتکنولوژی بالا معرفی می‌شود. اما تنها موضوعی که در اینجا وجود دارد و مهندسان را در هاله‌ای از نگرانی قرار داده هوش مصنوعی است، همین امر سبب شده تا برخی از تیم‌های تحقیقاتی خودروسازان سیستم خودران را به عنوان یک سیستم غیر ایمن برای خودروها معرفی کنند.

سیستم ارتباط خودرو به خودرو (Car TO X)، این سیستم قابلیت برقرای ارتباط تکنولوژی و سیستم‌های هوشمند خودرو با خودروها را فراهم می‌کند

سیستم ارتباط خودرو به خودرو (Car TO X)، این سیستم قابلیت برقرای ارتباط تکنولوژی و سیستم‌های هوشمند خودرو با خودروها را فراهم می‌کند. این سیستم اقدام بسیار مهمی برای ساخت خودروهای خودران و حل معایب و ضعف‌های آن است. در حقیقت در این سیستم اطلاعات از طریق سنسورها صورت گرفته و با ارسال آن به سایر خودروها می‌تواند در کنترل حرکت خودرو و کاهش خطرات احتمال موثر باشد.

به طوری که با ارسال اطلاعات جمع آوری شده در مورد مسیر حرکتی می‌تواند به عملکرد خودروهای مجاور کمک کند. این قابلیت علاوه بر کاهش خطر تصادف می‌تواند بر روان‌سازی ترافیک خودروها نیز کمک کند. مرسدس بنز اولین خودروسازی بود که این سیستم را روی محصولات خود نصب کرد. این سیستم می‌تواند به طور همزمان نقش گیرنده و فرستنده را انجام دهد به عبارتی می‌تواند اطلاعات را از خودروهای دیگر دریافت کند و هم به سایر خودروها اطلاع رسانی کند.

ارتباط برد کوتاه (DSRC)، این سیستم صرفا برای تبادل اطلاعات و انتقال داده‌ها طراحی شده است. سیستم کنترل هوشمند ارتباطات (DSRC) به منظور کنترل ترافیک و دادن هشدارهای لازم به رانندگان و با هدف جلوگیری از بروز تصادفات طراحی شده است. به طور کلی این ارتباط به دو صورت: ارتباط خودرو با خودرو و ارتباط خودرو با سیستم‌های پشتیبانی جاده انجام می‌شود. از مهمترین مزایای این سیتسم می‌توان به کنترل سرعت تطبیقی، سیستم جلوگیری از برخورد در تقاطع، هشدار نزدیک شدن به خودرو یا مانع و سیستم اطلاع رسانی به اورژانس اشاره کرد.

قابلیت سیستم کنترل هوشمند ارتباطات
از جمله قابلیت‌های این سیستم می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد: اولین قابلیت این است که سیستم مذکور می‌تواند توقف ناگهانی خودروها را تشخیص داده و با استفاده از سیستم GPS به سایرخودروهای که در مسیر در حال تردد هستند اطلاع رسانی کند. همچنین می‌تواند به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک سنگین قبل از رسیدن وسایل نقلیه به محل ترافیک مسیر جایگزین را به رانندگان معرفی کند.

دومین قابلیت نیز این است که هنگامی که چراغ راهنمای خودرو توسط راننده فعال می‌شود این سیستم می‌تواند مسیرهای مربوط به جهت راهنمای فعال شده را به صورت خودکار کنترل کند و راننده را آگاه سازد. به طور مثال هنگامی که راننده قصد سبقت گرفتن از کامیون را دارد و راهنمای سمت چپ را فعال کند سیستم می‌تواند مسیر روبرو را کنترل کرده و راننده را از آمدن ماشین‌های روبرو آگاه سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش