سولفاته شدن باطری ماشین

سولفاته شدن باطری ماشین

یکی از مشکلات رایج باطری ماشین، سولفاته شدن باتری است که در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار بدهیم

امیدوارم برای شما عزیزان مفید واقع شود. به دلیل کلیدی بودن نقش باطری ماشین در خودرو شما باید تا حد امکان باید از سولفاته شدن آن جلوگیری کنیم. چون باعث می گردد ۵۰ درصد عمر مفید باتری کاهش پیدا کند.

منظور از سولفاته شدن چیست؟

همانطور که در مقاله ای در خصوص ساختار باطری ماشین در خصوص آناتومی باطری ماشین نوشتم، می توان گفت که ورقه های سربی که درون باتری جای دارند، عامل تعیین کننده سلامت باتری هستند. زمانی جريان در باتری توليد می شود كه اسيد سولفوريک با همین ورقه های سربی واكنش انجام دهد. هر زمان که باتری در حال تخلیه شدن باشد، سولفات موجود در باتری بر روی این ورقه های سربی جمع شده و از این رو باتری توانایی خود را برای تولید کردن جریان برق از دست می دهد. همین طور هر زمان که مولد جریان را برای شارژ مجدد در مسیر های مربوطه به حرکت در می آورد، همین سولفات های انباشته شده بر روی ورقه های سربی وارد محلول شده و عملیات شارژ را مختل می کند.

با گذشت زمان این سولفات های انباشته شده برای همیشه و به صورت دائمی به ورقه ها چسبیده و مانع از این می شوند که باتری توانایی ذخیره الکتریسیته را داشته باشد.

سولفاته شدن یک نوع واکنش مابین بخار و آب است که در این صورت است که اختلال در عملیات برق رسانی خودرو رخ داده و باتری رفته رفته ضعیف شده و در نهایت کاملا از بین می رود.

دو نوع سولفات وجود دارد:

برگشت پذیر (یا سولفات نرم)

دائمی (یا سولفات سخت)

اگر یک باتری به صورت مرتب و زود هنگام سرویس شود، با اعمال بار اضافی، باتری کاملاً شارژ شده و به شکل جریان تنظیم شده در حدود ۲۰۰ میلی آمپر، سولفات برگشت پذیر و قابل اصلاح تشکیل می شود. ولتاژ پایانه باتری تا حدود ۲۴ ساعت از ۲٫۵۰ تا ۲٫۶۶ ولت بر سلول (۱۵ و ۱۶ ولت در یک بلوک مونو ۱۲ ولت) مجاز است افزایش یابد. افزایش دمای باتری به ۵۰-۶۰ درجه سانتیگراد(۱۲۲-۱۴۰ ° F)بیشتر به حل شدن کریستال ها کمک می کند.

سولفات دائمی زمانی تشکیل می شود که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت شارژ کم باشد. در این مرحله، هیچ شکلی از ترمیم و حل شدن ممکن نیست. با این حال، عملکرد بهبودی این سولفاتها گاهی وجود دارد. در کمال تعجب، در باتری های جدید اسید سرب پس از قرارگرفتن در یک ولتاژ کم برای چندین هفته مشاهده شده که بعضی از سولفاته ها کاملاً ترمیم می شوند. در این امر عوامل دیگر ممکن است نقش داشته باشند.

یک نشانه ظریف که آیا باتری اسید سرب قابل بازیابی است یا خیر، در منحنی تخلیه ولتاژ قابل مشاهده است. اگر باتری کاملاً شارژ شده ولتاژ پایدار را در تخلیه نگه داشته باشد، احتمال فعال شدن مجدد، بیشتر از زمانی است که مقدار ولتاژ به سرعت کاهش یابد.

چندین شرکت برای جلوگیری و معکوس کردن سولفاته شدن باتری ها، دستگاه های ضد سولفات ارائه می دهند که پالس هایی را در ترمینال های باتری اعمال می کنند. چنین فناوری هایی باعث کاهش سولفات بر روی باتری سالم می شوند، اما آنها نمی توانند به یکباره شرایط را معکوس کنند. این رویکرد یک روش مبتنی بر تجربه و غیر علمی است.

استفاده از پالس های تصادفی یا القاء کورکورانه بر اضافه بار می تواند با تشدید خوردگی شبکه به باتری آسیب برساند. هیچ روش ساده ای برای اندازه گیری سولفات وجود ندارد، و همچنین شارژرهای تجاری موجود نیستند که برای حل شدن کریستال ها، اضافه بار محاسبه شده ای را اعمال کنند.

در حالی که دستگاه های ضد سولفات می توانند شرایط را معکوس کنند، برخی از تولید کنندگان باتری ماشین این روش درمانی را توصیه نمی کنند زیرا تمایل به ایجاد سولفاته های نرم دارند که ممکن است باعث افزایش میزان تخلیه انرژی شود. علاوه بر این، پالس های اعمال شونده دارای ولتاژ موج دار هستند که باعث گرم شدن باتری می شود. تولید کنندگان باتری موج شارژ مجاز را هنگام شارژ باتری های اسید سرب مشخص می کنند.

وجود آب و بخار آب سبب مي شود سر باطري سولفاته شود. جهت جلوگيري از سولفاته شدن سر باطري پس از شستشوي ماشين حتما بايد از خشك بودن محل اتصال باطري به كابل مثبت و منفي اطمينان حاصل نمود و يا مي توان روي سر باطريها در پوشهاي لاستيكي مناسب اين كار قرار داد. در شرايط بد اب و هوايي و در صورت در دسترس نبودن سر باطريها مي توان به وسيله گريس نسوز كابل شوها و سر باطري ها را ايزوله نمود.

هنگامي كه سر باطري ها سولفاته مي شوند جريان الكتريسيته به خوبي بر قرار نمي شود و شارژ باتری ماشین به خوبي صورت نمي گيرد و فشار زيادي به سيم هاي حامل جريان وارد مي شود كه باعث سوختگي تعدادي از اين سيم هایی مي شود كه در سرباطريها قرار دارند.

در باطريهاي سربي در هنگام شارژ باطري توسط دينام اگر عمل انتقال جريان به خوبي صورت نگيرد زمان جوش امدن باطريها طولي مي شود كه اين عمل در موارد استثنايي مي تواند سبب آتش گرفتن باطري شود آن هم بعلت زمان طولاني روشن بودن وسيله نقليه و وجود بخارات مواد سوختي كه بر اثر گرماي شديد محفظه باطري اتفاق مي افتد.

حال چگونه از سولفاته شدن باطری ماشین جلوگیری کنیم؟

این که شما بدانید باطری ماشین شما در وضعیت ناسالم به سر می برد و بتوانید با اقدامات مناسب و به موقع از آسیب رسیدن جدی به باتری جلوگیری کنید بسیار حیاتی است.

عوامل گوناگون مثل شارژ ناقص، رانندگی های مکرر در مسافت های خیلی کم، شارژهای مکرر و بیش از حد و … موجب سولفاته شدن باطری ماشین می شود.

راه های از بین بردن سولفاته :

شما می توانید مرتب با محلول جوش شیرین و آب سر باتری ها رو بشویید تا از سولفاته شدن باطری ماشین جلوگیری نمایید. برای اینکار می توانید حدودا یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و با استفاده از یک برس یا مسواک سرباتری ها را شسته و پس از اینکه کارتان تمام شد قسمت مورد نظر را کاملا خشک کنید.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سولفاته شدن باطری ماشین این است که شما پایه های قطب های منفی و مثبت باتری یعنی دقیقا همان جایی که با درپوش در تماس است با گریس چرب کنید و پس از اینکه محل مورد نظر حسابی با گریس چرب شد کمی مایع ظرف شویی ریخته تا از سولفاته شدن جلوگیری کند.

آسان ترین راه هم این است که سرپوش های لاستیکی را از بازار تهیه کرده تا از سولفاته شدن باطری ماشین خود جلوگیری کنید.

 برای باطری ماشین ، باطری اسیدی بهتر است یا باطری اتمی؟

باطری های اتمی چون عمر بیشتری نسبت به باطری های اسیدی دارند همچنین آلودگی کمتری تولید می کنند و نیاز به کنترل و نگه داری ندارند قطعا باطری مناسب تری برای خودرو می توانند باشند و شما می توانید باتری مناسب آن و قیمت باطری ماشین را در سایت باتری کار مشاهده کنید

قیمت باطری ماشین  به چند عامل بستگی دارد.

۱٫     کشور سازنده باتری ماشین

۲٫     شرکت سازنده باتری

۳٫     نوع اتمی یا اسیدی بودن باتری

۴٫     ظرفیت آمپراژ

۵٫     تاریخ اعتبار گارانتی

۶٫     تاریخ سال ساخت

مزایای نصب باتری توسط سپاهان باتری :

گارانتی تعویض باتری نصب شده:

 باطری های نصب شده دارای گارانتی تعویض هستند. باطری نصب شده در صورتی که مشکل داشته باشد، تعویض خواهد شد.

نصب باطری با تاریخ تولید :

کارایی یک باطری تاریخ گذشته به مراتب کم تر از یک باطری با تولید جدید است. حتی زمان انباشته کردن باتری نیز ، ممکن است باتری قدرت خود را از دست بدهد. پس پیشنهاد می شود باتری هایی که در شش ماه اخیر تولید شده اند را خریداری کنید.

باتری کار به عنوان یک استارت آپ تخصصی و امداد باتری در زمینه فروش باطری ماشین و ارائه انواع باتری ماشین به فعالیت می پردازد. حمل، نصب و تست دینام و سیستم برقی خودرو کاملا رایگان بوده و به جز هزینه باتری شما هیچ هزینه دیگری پرداخت نخواهید کرد. و همچنین تعویض باتری ماشین در محل انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش