گاز خوردن ماشین به چه معناست؟

یکی از مشکلات رایج و آشنا در خودروهای ایرانی، گاز خوردن بی‌دلیل خودرو است. گاز خوردن خودرو دلایل بسیار زیادی دارد و تا حد بسیار زیادی نیز قابل رفع و حل شدن است. قبل از هر چیزی باید دلیل بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو را در بخش فنی آن جستجو کنید چراکه این مشکل به دلیل نقص فنی ایجاد می‌شود که در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل آن می‌پردازیم.

گاز خوردن ماشین به چه معناست؟

زمانی که خودرو شتاب همیشگی را ندارد و با فشردن پدال گاز خودرو شتاب نمی‌گیرد یعنی ماشین در حال گاز خوردن است. تشخیص گاز خوردن خودرو کار آسانی است چرا که هر راننده‌ای با شتاب و قدرت خودروی خود آشنایی دارد و زمانی که ماشین شتاب همیشگی را ندارد متوجه این موضوع می‌شود. برای اطمینان از وجود این مشکل باید یک جای خلوت را برای رانندگی انتخاب کرده و با سرعت بالا رانندگی کنید که در این صورت به طور دقیق متوجه می‌شوید که خودرو گاز می‌خورد یا خیر.

دلایل بالا رفتن دور موتور خودرو

سنسور دریچه گاز

محل قرار گیری این سنسور روی دریچه گاز و نزدیک استپر موتور است. این سنسور وظیفه تنظیم پاشش سوخت انژکتورها را به عهده دارد. همچنین یکی دیگر از وظایف این سنسور مطلع کردن کامپیوتر خودرو از موقعیت دریچه گاز است. زمانی که پدال گاز فشرده می‌شود، میزان مقاومت الکتریکی و ولتاژ ورودی به کامیپوتر خودرو تغییر می‌کند و ای سی یو با ارسال سیگنال‌هایی میزان باز و بسته بودن صفحه ترال را مشخص می‌کند. این قطعه ارتباط نزدیکی با گاز دادن ماشین دارد و می‌تواند در گاز خوردن خودرو موثر باشد. یکسان نبودن پدال گاز با پشت آمپر، بالا ماندن دور موتور در دور آرام، دیر پایین آمدن دور موتور از دلایل معیوب بودن این سنسور است.

استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعاتی است که با کمک شمع، سنسور اکسیژن، کویل، ترموستات و… وظیفه خود را انجام می‌دهد. این قطعه در تولید گشتاور موتور نقش بسزایی ایفا و دستورات یونیت موتور را عملیاتی می‌کند. این قطعه با بهبود عملکرد خودرو، میزان هوای ورودی به موتور را تنظیم می‌کند. اگر این قطعه به درستی کار نکند، خودرو در دور پایین موتور خاموش می‌شود و در دور بالای موتور گاز خوردن خودرو را به همراه دارد.

مپ سنسور

سنسور فشار مانیفولد هوا یا مپ سنسور به طور مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل است. زمانی که این سنسور به درستی کار نکند‌،‌ خودرو از کار می‌افتد. کامپیوتر خودرو با کمک اطلاعات دریافتی از این سنسور، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می‌کند. زمانی که این سنسور معیوب باشد، تنظیم باز و بسته بودن دریچه هوا به هم می‌ریزد و سبب گاز خوردن خودرو می‌شود.

سنسور دور موتور

این سنسور با دو پایه به کامپیوتر خودرو متصل است و اطلاعات لحظه‌ای دور موتور را مخابره می‌کند. اگر دور موتور برای لحظه‌‌ای به کامپیوتر خودرو مخابره نشود، گاز خوردن ماشین را به همراه دارد.

پدال گاز

 

وجود هرگونه مشکل در پدال گاز می‌تواند با گاز خوردن ماشین در ارتباط باشد. زمانی که پدال گاز با مشکل مواجه می‌شود هرچه قدر هم به پدال گاز فشار وارد کنید، خودرو گاز نمی‌خورد. به یاد داشته باشید که دلیل سفت شدن پدال گاز تجمیع مواد در اطراف سیم گاز است.

 

سیم گاز

 

پارگی سیم گاز در خودروهای قدیمی شایع است. زمانی که سیم گاز پاره می‌‌شود،  پدال گاز خلاص شده و سرعت ماشین کم و سبب توقف خودرو می‌شود. یکی از دلایل گاز خوردن خودرو می‌تواند پارگی سیم گاز باشد. زمانی که با سیم گاز معیوب شروع به رانندگی کنید خودرو با سرعت کم حرکت می‌کند و در شیب خاموش می‌شود.

 

دریچه گاز

 

دریچه گاز میزان گشتاور خروجی موتور را کنترل می‌کند. این قطعه به کمک Butterfly Valve و تغییر زاویه آن جریان هوای موتور را تنطیم می‌کند و بدین ترتیب میزان پاشش سوخت با توجه به میزان هوا کاهش یافته و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌شود.

 

انژکتورها

 

این قطعات الکترونیکی و مکانیکی در ورودی سیلندر خودرو قرار دارند. سوخت رسانی در خودروهای انژکتوری توسط انژکتور انجام می‌شود. این قطعه نیز به طور مستقیم با کامپیوتر خودرو در ارتباط است. با توجه به مسئولیتی که این قطعه به عهده دارد، خرابی آن مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت که گاز خوردن ماشین یکی از دلایل آن است.

 

ECU یا کامپیوتر خودرو

 

کامپیوتر خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودروست که مانند مغز در بدن انسان کار می‌کند. ای سی یو با استفاده از سنسورهای مختلفی که در جای جای خودرو دارد، گزارش کاملی از عملکرد خودرو دریافت می‌‌کند و براساس آن تصمیم می‌گیرد. حال اگر مغز خودرو دچار مشکل شود، ممکن است خودرو کارکرد خود را از دست بدهد.

 

سیستم ورودی هوا و منیفولد

 

منیفولد در دو بخش دود و هوا دسته‌بندی می‌شود. منیفولد دود، دود حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می‌کند و منیفولد هوا، مخلوط سوخت و هوا را به داخل محفظه احتراق می‌فرستد. این وظیفه ساده حساسیت بسیار بالایی دارد که ایجاد اختلال در آن سبب گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور می‌‌شود.

 

کلام آخر

 

به خاطر داشته باشید که یافتن علت گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور کار ساده‌ای نیست و باید توسط فرد متخصص انجام شود. همچنین رانندگی با دور موتور بالا،‌ آسیب جدی به قطعات موتور و خودرو وارد می‌کند به همین سبب توصیه می‌شود اگر متوجه شدید که خودرو به صورت شدید گاز می‌خورد، در اسرع وقت به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا جلوی آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش