۷ روش برای افزایش عمر باتری خودرو

۷ روش برای افزایش عمر باتری خودرو

اگر می‌خواهید بدانید که باتری چه نقشی در خودروی شما دارد همین کافی است که بدانید استارت و روشن شدن ماشین شما نیاز به همین قطعه دارد و طبیعتا با نبود آن، روشن شدنی هم در کار نخواهد بود! بسیاری از خودروها از باتری سربی اسیدی استفاده می‌کنند که در حقیقت انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. سابقه ساخت این باتری‌ها به حدود ۱۶۰ سال پیش بازمی‌گردد که هزینه تولید اندک آنها در کنار کارایی بالا باعث شده تا کماکان تولید شوند و برای موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

 

تمیز کردن باتری خودرو

یکی از راه‌های افزایش عمر باتری خودرو تمیز کردن خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری است. در واقع پس از مدتی هیدروژن اسید باتری به بیرون نشت می‌کند که باعث می‌شود اطراف قطب‌های باتری خوردگی‌هایی سبزرنگ یا سفیدرنگ ایجاد شود که از رسیدن برق به کابل‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو با تمیز کردن آن می‌توانید باعث افزایش عمر باتری خودرو شوید. پیشنهاد می‌شود هر وقت روغن موتور را تعویض می‌کنید، باتری خودرو و خوردگی‌های آن را نیز تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری بسیار آسان است. شما می‌توانید با یک برس سیمی یا اسفنج خوردگی‌ ها را از بین ببرید. در بازار محلول‌های تمیزکننده‌ای نیز برای تمیز کردن باتری خودرو وجود دارد، اما شما می‌توانید یک محلول ساده با آب و جوش شیرین و با نسبت ۵۰ به ۵۰ بسازید. هر وقت با این محلول خوردگی‌ها را شستید، پس از آن با مقداری آب سطح تمیز شده را شستشو داده و با یک پارچه آن را خشک کنید.

 

کمتر استارت بزنید

اگر زیاد خودرو را خاموش و روشن کنید، به طبع میزان استارت زدن‌های شما افزایش پیدا می‌کند که چنین موضوعی برق زیادی از باتری دریافت کرده و به آن فشار می‌آورد. به طور کلی برای شارژ باتری می‌بایست موتور خودرو مدتی کار کند تا انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شود، اما سفرهای کوتاه باعث می‌شود تا استارت زدن‌های شما افزایش پیدا کند و در این شرایط برای شارژ شدن باتری فرصت مناسبی وجود نخواهد داشت.

محلول الکترولیتی درون باتری از اسید سبکی بهره می‌برد که قسمت بالایی باتری را شامل می‌شود. در نیمه پایینی نیز نوعی اسید سنگین وجود دارد. هنگامی که باتری در حالت شارژ بیش از حد استاندارد باشد، لایه اسید سبک کارایی خود را از دست داده و اسید سنگین وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده می‌گیرد که چنین موضوعی باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود.

 

دوری از سرما و گرمای شدید

دمای مناسب برای باتری سربی اسیدی حدود ۱۹ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد اعلام شده است. باتری‌های سربی اسیدی دارای صفحه‌هایی از جنس سرب و دی‌اکسید سرب هستند که در محلولی از آب و اسید سولفوریک شناور بوده و درون یک جعبه پلاستیکی قرار دارند. به دلیل وجود محلول الکترولیتی، الکترون‌ها می‌توانند بین صفحه‌ها حرکت کرده و انرژی الکتریکی را تولید کنند، اما مواردی وجود دارد که باعث می‌شود این روند مختل شود. یکی از این موارد کاهش یا افزایش دما است.

 

گرمای شدید باعث می‌شود واکنش شیمیایی افزایش پیدا کرده و عمر باتری خودرو کم شود. در طرف مقابل سرمای زیاد نیز از قدرت باتری می‌کاهد که بهتر است در فصل سرما باتری را عایق‌بندی کنید. شما برای عایق‌بندی باتری می‌توانید از کیت‌های مخصوص استفاده کنید. در واقع روکش‌های عایق‌بندی می‌تواند باتری خودرو را در زمستان گرم نگه دارند و در تابستان نیز آن را خنک کنند.

این روکش‌ها عایق‌بندی در برابر گرما و اسید مقاوم بوده و باعث می‌شوند هوا به خوبی از آن‌ها بگذرد. در هنگام خرید باتری سعی کنید مدل سایز کوچک آن‌ها را انتخاب کنید تا بتوان دور آن‌ها را با روکش عایق‌بندی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمر باتری کوچک با عایق‌بندی بیشتر از باتری‌ها بزرگ است.

 

خاموش کردن لوازم برقی خودرو

دینام‌ها هنگامی که خودرو روشن باشد، به کمک موتور خودرو فعال شده و باتری خودرو را شارژ می‌کنند، اما هنگامی که موتور خاموش است،‌ لوازم برقی خودرو برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از باتری تامین می‌کنند که به تدریج باعث خالی شدن باتری می‌شود.

روشن بودن رادیو یا برف‌پاک‌کن در مدت زمان کوتاه مشکلی به همراه ندارد، اما در طولانی‌مدت عمر باتری خودرو را کاهش می‌دهد. اگر نیاز داشتید لوزام برقی خودرو حتما روشن باشند،‌ هر چند دقیقه برای مدتی کوتاه موتور را روشن کنید تا دینام‌ها باتری را شارژ کنند. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، حتی استارت زدن‌های مداوم نیز به باتری آسیب می‌زند و این نکات را باید جدی بگیرید.

 

جلوگیری از خاموش بودن زیاد خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر خودرو در زمان زیادی خاموش باشد، شارژ آن خالی می‌شود؛ زیرا، با خاموش بودن خودرو، موتور غیرفعال بوده و دینام‌ها نمی‌توانند باتری را شارژ کنند. از این رو بهتر است در بازه‌های زمانی مختلف خودرو را برای مدتی روشن کنید تا باتری آن شارژ شود. در واقع حتی باتری به صورت کامل هم شارژ باشد، پس از مدتی اگر خودرو را روشن نکنید، به صورت خودکار شارژ آن به اتمام می‌رسد.

 

بررسی امنیت باتری

همواره باتری خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید باتری در محفظه خود به صورت ثابت قرار دارد. با گذشت زمان ممکن است سیم اتصال شل شود یا باتری در جای خود بلرزد که باید آن را در جای خود محکم کنید.

 

بررسی موتور خودرو

بررسی منظم موتور خودرو باعث می‌شود از مشکلات موتور مطلع شوید و آن را برطرف سازید؛ زیرا، مطلوب نبودن کارکرد خودرو باعث فشار به باتری و کاهش عمر آن می‌شود. به طور کلی در هر وقت روغن موتور را تعویض می‌کنید، وضعیت باتری را نیز چک کنید تا اگر خوردگی‌هایی در قطب‌های باتری وجود داشت را تمیز کرده و کارایی باتری را افزایش دهید.


 

مهمترین علل خرابی ناگهانی باتری:

کاهش الکترولیت به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد.

دشارژ زیاد ( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل).

استعمال بیجا یا کاربرد باتریهای با سایز نامناسب.

شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن.

لرزش بیش از اندازه (به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده).

استفاده از آب آلوده. خوردگی.

یخ زدگی.

 

نکات ایمنی مهم:

باتری های سرب اسیدی شامل الکترولیتی از جنس سولفوریک اسید هستند که ماده ای خورنده و سمی است. در هنگام شارژ از خود گازی متصاعد میکند که در صورت وجود جرقه ای در کنار آن منفجر خواهد شد که سبب آسیب رساندن به انسان می شود.

هنگام کار با باتری نیاز به رعایت مواردی است از جمله: تهویه مطبوع، دور کردن جواهرات از بدن، پوشیدن لباس محافظت کننده بدن و استفاده از عینک ایمنی مخصوص و احتیاط کردن و همچنین رعایت کلیه دستورات تولید کننده باتری در مورد تست باتری، استارت باتری به باتری، نصب و شارژ باتری خودرو است. حتما در هنگام خرید باتری به دفترچه راهنما خودرو مراجعه شود و از خرید باتری با آپر بالاتر جلوگیری شود زیرا باعث آسیب به قطعات برقی خودرو مخصوصا ECU می گردد.


 

نکات مهم در هنگام خرید باتری نو:

اگر نیاز به تعویض باتری داشتین به موارد فوق توجه کنین زیرا تشخیص نو بودن یک باتری دشوار است. هرگز باتری که بیش از ۶ ماه از عمر آن گذشته است را خریداری نکنید یعنی به تاریخ تولید باتری حتما توجه نمائید. به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است.

سولفاته شدن هنگامی اتفاق می افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که باتری های دشارژ شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند. معمولاً تاریخ تولید بر روی جعبه حک شده است. این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره ها می باشد. ماهها با حروف نشان داده می شوند. به عنوان مثال درج تاریخ در دو کمپانی اطلس و دلکور دقیقا مشابه یکدیگر می باشند و هر دو از یک فرمول پیروی میکنند. به طور مثال ۴MKD06 که در آن:

 

کاراکتر اول (یعنی ۴)

نشان دهنده سال تولید آن (یعنی ۲۰۱۴) میباشد.

 

کاراکتر دوم (یعنی M)

نشان دهنده ماه تولید است. ماه تولید از A تا M درج میشود وکه در آن A برای ماه اول و B برای ماه دوم و… M برای ماه دوازدهم است. لازم به ذکر است که در درج ماه تولید از حرف I به دلیل شباهت آن با عدد ۱ استفاده نمی شود.

 

کاراکتر سوم (یعنی K)

نشان دهنده خط تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت راحتتر در پیگیری های فنی)

 

کاراکتر چهارم (یعنی D)

نشان دهنده شیفت تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت راحتتر در پیگیری های فنی)

 

کاراکتر پنجم و ششم (یعنی ۰۶ )

نشان دهنده روز تولید آن (یعنی ششمین روز) می باشد. البته با توجه به گارانتی باتری خودرو توسط فروشنمده شما می توانید به تارخ تولید و گارانتی دقت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش