آشنایی با تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

آشنایی با تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

به طور معمول هنگامی که خودرو با شرایط آب و هوایی متفاوت مواجه نشود، نشانه هایی از ایراد در باتری، قابل مشاهده نخواهد بود. اما به محض ایجاد تغییر در شرایط جوی، اثرات یک باتری خراب، غیر مستقیم یا مستقیم، خودرو را درگیر خواهد کرد.

بیشتر اثرات باطری خراب بر خودرو، فارغ از زمانی که موتور روشن است، به صورت مستقیم بر قطعات خودرو وارد می شود.

در واقع وظیفه اصلی باتری اتومبیل این است که موتور ماشین را برای شروع کار یا استارت آماده کند. اغلب در صورت خرابی باتری، اجزای دینام تحت تاثیر خرابی قرار می گیرند.

شاید یکی از ترسناک ترین خطرات و کابوس ها برای یک راننده، هنگامی باشد که در جاده با باتری خراب مواجه می شود. کافی است یک موتور را خاموش کنید، روشن کردن با باتری خراب، کار بسیار دشواری است.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

اما تاثیر باطری ضعیف بر خودرو تنها منحصر به دینام نیست، بلکه موارد گوناگون دیگری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ما در اینجا به بررسی انواع تاثیرات خرابی باتری در خودرو خواهیم پرداخت.

۱٫    کوتاه شدن عمر دینام

هدف اصلی هر باطری در خودرو این است که موتور اتومبیل را برای راه اندازی فعال یا روشن کند. هنگامی که موتور در حالت خاموش شدن است، وظیفه فعال نگه داشتن موتور را دینام به دوش می کشد.

در شرایطی که سطح ولتاژ باتری به کمتر از ۱۲ برسد، دینام با بار زیادی روبرو می شود. در نتیجه با ایجاد شرایط ثابت در فعالیت مداوم دینام، کاهش عمر دینام هم به شکل تدریخی رخ می دهد. در پی کاهش عمر دینام، شرایط آسیب به ساختار یکپارچه خودرو نیز ایجاد می شود.

۲٫    مصرف سوخت بیشتر

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو منجر به ایجاد مصرف سوخت بیشتر نیز می شود.

به محض تحت تاثیر قرار گرفتن دینام و اصطلاحا شکنجه شدن دینام، عوارض دیگری چون افزایش سوخت رخ خواهد داد.

دینام برای روشن ماندن مجبور است که بیش از آن چه که به طور معمول صورت می گیرد، اعمال قدرت کند. در نتیجه این تلاش بیشتر، دینام سوخت بیشتری را از موتور مصرف می کند.

در طولانی مدت با ثابت ماندن شرایط استفاده دائم از دینام، کاهش بازده سوخت در خودرو نیز رخ می دهد.

۳٫    خراب شدن لوازم جانبی

در صورتی که لوازم جانبی خودرو با باتری ضعیف ماشین تغذیه شوند، آسیب شدیدی به آن ها وارد خواهد شد.

این تغذیه مداوم، تاثیر باطری ضعیف بر خودرو را شدت می بخشد و منجر به کاهش جدی عملکرد معمولی لوازم جانبی می شود.

از نمونه لوازم معروف ماشین که حتی به شکل دوره ای و نه دائم از باتری استفاده می کنند، می توان به شیشه های برقی، بخاری، صندلی های برقی، سیستم های نصب شده روی داشبورد و غیره اشاره کرد. لوازم مذکور، در صورت استفاده از باتری ضعیف در خودرو، دچار آسیب جدی می شوند.

  1. چگونگی تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

۴٫     فرسودگی در اجزای داخلی موتور

باتری ضعیف و خراب، اغلب منجر به افزایش دما همراه با ولتاژ بالا خواهد شد. آمپراژ بالا منجر به فشار سنگین روی موتور و در نتیجه گرم شدن دو چندان و بیش از حد خودرو می شود.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو به احتمال زیاد منجر به گرمازدگی و خرابی خودرو نیز می شود.

۵٫    تحویل و تقسیم ضعیف سوخت

باتری ضعیف و کالیبره شده به شکل نامناسب، روی تزریق سوخت به موتور تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

موتور اتومبیل به طور معمول هنگامی که سوخت کافی دریافت نکند، دچار فشار می شود. فشار بیشتر روی موتور به معنای این است که سیلندر ها برای جابجایی دچار مشکل شده اند. باتری خراب، عامل اصلی خرابی سیلندر نیز خواهد بود.

۶٫    پردازش ضعیف سیستم های کارکردی خودرو

در حالی که رایانه اتومبیل به طور معمول در حالت عادی، برای انجام کارهای محاسباتی، ایرادی از خود نشان نمی دهد، تاثیر باطری ضعیف بر خودرو شامل خلل در کارایی رایانه نیز خواهد شد.

در صورت بروز فشار روی رایانه، به طور معمول ماشین با نوعی خلل شبیه به سکته مغزی مواجه می شود. از انواع فشار وارده بر رایانه، می توان به فشار مکانیکی و فشار های الکتریکی اشاره کرد. هر کدام از فشار های وارد شده بر رایانه، سبب افت عملکرد خودرو می شود.

سخت افزارهایی مانند سنسورهای داخلی اتومبیل بر اثر خرابی باتری و به دلیل ناکافی بودن ولثاژ تامینی، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

یکی از دلایلی که خودرو ها قادر نیستند میزان مشخصی از سوخت را با توجه به میزان مواد خارج شده از اگزوز نشان دهند، مرتبط به ضعف باتری است.

در موارد بسیاری، ضعف رایانه و اختلال در تشخیص میزان سوخت مصرفی، سبب زیاد شدن دود دهی از اگزوز می شود. به این صورت که با اختلال در رایانه، توانایی بستن سیلندرهای گاز در موتور کاهش می یابد.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو را جدی بگیرید

در نتیجه…

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو در شایع ترین حالت مرتبط به خرابی و کاهش عمر دینام اتومبیل است. اما ماجرا تنها به خرابی دینام منجر نخواهد شد. زیرا تخریب دینام یک امر تدریجی است و این مسیر تدریجی، شامل خرابی اجزای دیگر خودرو نیز خواهد شد.

دینام تحت فشار، مصرف سوخت را افزایش خواهد داد. در قبال مصرف سوخت، بازدهی ماشین نیز کاهش می یابد. کاهش بازدهی ماشین در زمینه سوخت به عوامل گوناگونی چون خرابی رایانه به دلیل ضعف باتری نیز بستگی دارد.

بهترین پیشنهاد برای کسانی که احساس می کنند باتری خودرو ضعیف است، تعمیر یا تعویض باتری در اولین فرصت ممکن است.

باید در نظر داشت که به طور معمول عمر استفاده از هر باطری برابر با ۳ تا ۵ سال است. اگر باتری ماشین شما عمری بیشتر از این زمان را سپری کرده، به منظور جلوگیری از هر گونه خرابی، بررسی آن را در نظر داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش