سنسور فشار هوای مانیفولد

سنسور فشار هوای مانیفولد | Manifold Absolute Pressure MAP

سنسور فشار هوای مانیفولد ، وظیفه دارد که فشار هوای مانیفولد و یا فشار هوای ورودی به موتور را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکتریکی (ECU)ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز از طریق اطلاعات این سنسور مقدار جرم هوای ورودی به موتور را مورد محاسبه قرار داده و مقدار پاشش سوخت و آوانس جرقه را تعیین می کند . بنابراین یکی از سنسورهای تاثیر گذار در سوخت و آوانس ریتارد جرقه ، سنسور فشار هوای مانیفولد می باشد .

اساس کار سنسور فشار هوای مانیفولد یا مپ سنسور :

سنسور فشار هوای بر اساس یک نوع مقاومت متغییر فشاری یا مکشی ( پیزو الکتریک ) عمل می کند . یعنی با افزایش و کاهش فشار هوای مانیفولد ، مقدار مقاومت تغییر می کند . فشار هوا در ارتفاعات نسبت به سطح دریا متفاوت بوده و این باعث می شود که هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود ، فشار هوا کاهش یابد و بلعکس . به همین خاطر بعضی از کارشناسان سنسور فشار هوا را به نام سنسور ارتفاع سنج می نامند .با وجود این سنسور در خودروهای انژکتوری ، مشکلی که در خودروهای کاربراتوری در اثر تغییر ارتفاع به وجود می آمد و باعث لرزش و بد کار کردن موتور می شده و حتی در بعضی مواقع باعث خاموش شدن خودرو می شد ، بر طرف شده و خودرو در مناطق مختلف به راحتی روشن شده و موتور منظم کار می کند .

مکان نصب مپ سنسور :

سنسور فشار هوا بطور کلی در مسیر هوای ورودی به موتور قرار می گیرد .

  • که در بعضی از خودروهای انژکتوری قدیمی ( چند سال قبل ) یا روی سینه موتور ( مانند پراید کیا ) و یا در جلوی خودرو در سینی رادیاتور ( مانند پژو ۴۰۵ ، سمند ) نصب می شد و با یک شیلینگ به مانیفولد هوا وصل می شد .
  • در خودروهای جدید انژکتوری ( طرح ساژم – زیمنس – بوش و … ) سنسور فشار هوا با سنسور دمای هوا بصورت یکپارچه ( در یک قالب ) بر روی مانیفولد ( مخزن آرامش ) نصب می شود و بطور مستقیم فشار و دمای هوا را از مانیفولد هوا بدون نیاز به شیلنگ دریافت می کند . امروزه به دلیل مزایای فراوانی که این طرح دارد در اکثر خودورهای انژکتوری مانند : پراید ( ساژم و زیمنس ) – پژو ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، زانتیا و … استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش