خودروی هیبریدی چیست؟

خودروی هیبریدی چیست؟

نوعی خودرو است که برای حرکت از بیش از یک نوع سیستم انتقال قدرت از موتور به گیربکس استفاده می‌کند. در اکثر اوقات بدین معناست که خودرو برای قدرت رسانی به محفظه درونی موتور از بنزین استفاده می‌کند. این خودرو برای قدرت‌رسانی و راه‌اندازی موتور الکتریکی از باتری استفاده می‌کند. هدف خودروهای هیبریدی مهیا کردن خودرویی برای مالکان است که صرفه سوخت بهتری داشته و در عین حال همانند پمپ‌های گاز، امکان سوخت‌گیری راحت و مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهد. هر خودروی هیبریدی دارای مزایا و معایبی است. با شهرت این خودروها که از بعد از معرفی آن‌ها در سال ۱۹۹۹ در آمریکای شمالی، در حال افزایش است، آنها آمادگی و برنامه‌ریزی آن را دارند که تا چند سال آینده به این روند افزایش محبوبیت خود ادامه دهند.

یک خودروی هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر دو دسته عمده از خودروهای هیبریدی

وجود دارند که بازار را در اختیار گرفته‌اند:

 هیبرید متوالی

هیبریدهایی که انتقال قدرت به چرخ‌ها را توسط موتورهای الکتریکی انجام می‌دهند، هیبریدهای سری یا متوالی نامیده می‌شوند. این گونه خودروها از موتور بنزینی به عنوان یک ژنراتور استفاده کرده و سایر کارهای خودرو درست به مانند یک خودروی تمام الکتریکی انجام می‌گیرد. قدرتی که به تایرها می‌رسد تماما الکتریکی بوده و با قدرت موتورهای الکتریکی که از باتری تامین می‌شوند کار می‌کنند. وظیفه شارژ باتری‌ها به عهده موتور بنزینی می‌باشد.

<span;>خودروهایی که با این سیستم کار می‌کنند نیاز به سیستم انتقال قدرت نداشته و می‌توانند به آن متصل شوند. این امر به گونه‌ای انجام می‌شود که در کیلومترهای اول سفر از مقدار کمتری بنزین استفاده می‌شود. در این مدل معمولا از باتری‌های بزرگتری نسبت به خودروهای هیبریدی موازی استفاده می‌شود.

 هیبریدهای موازی

در این خودروها عمل قدرت‌رسانی به چرخ‌ها توسط موتور بنزینی و الکتریکی انجام می‌شود. در این خودروها قدرت به چرخ‌ها انتقال یافته و تولید الکتریسیته توسط موتور بنزینی انجام می‌گیرد. در این مدل، خودرو کاملا شبیه یک خودرو استاندارد است که از سوخت قابل احتراق استفاده می‌کند و تنها تفاوت آن این است که موتور الکتریکی به موتور اصلی کمک می‌کند. موتورهای الکتریکی جایی در سیستم انتقال قدرت خودرو و معمولا بین موتور و پولوس قرار دارند.

این نوع خودروها رایج‌ترین خودروهای هیبریدی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. خودروهایی که به عنوان نسخه هیبریدی خودروهای مشهور تولید می‌شوند معمولا از این سیستم استفاده می‌کنند.

 هیبریدهای سری-موازی
خودروهای هیبریدی هستند که توانایی تعویض سیستم خودرو بین موتور بنزینی و موتور الکتریکی را دارند، همچنین می‌توانند همزمان از هر دو موتور استفاده کنند. در این مدل خودرو انتقال قدرت به چرخ‌ها می‌تواند توسط موتور بنزینی که با قدرت الکتریسیته پشتیانی می‌شود، باشد. و یا این قدرت تنها توسط موتور الکتریکی تامین شود. توانایی استفاده از نقاط قوت هر دو موتور باعث شده که در خودورهای هیبریدی سری-موازی بهترین استفاده از هر سوختی صورت گیرد. بدین ترتیب که شتاب‌گیری در سرعت‌های پایین توسط موتور الکتریکی انجام گرفته و از موتور بنزینی برای حرکت در سرعت بزرگراه‌ها استفاده می‌شود.

این طرح در حال افزایش است و در خودروی تویوتا پریوس محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. <مرسدس بنزو <BMW;> نیز خودروهای هیبریدی این نوع را تولید می‌کنند.

خودروهای هیبریدی چگونه باعث ذخیره سوخت می‌شوند؟

خودروهای هیبریدی که قابلیت شارژ را دارند به درستی خودروهای هیبریدی قابل شارژ نامیده می شوند. با شارژ کردن باتری توسط یک منبع خارجی باعث ذخیره سوخت می شوند. هیبریدهای پلاگین (شارژی) مناسب‌ترین خودروها برای کسانی است که خواهان خودروی کاملا الکتریکی هستند و در عین حال توانایی استفاده از پمپ‌های گاز را دارند. باتری‌ها معمولا با موتوری که بنزین را می‌سوزانند شارژ می‌شوند. به دلیل آنکه تاکید زیادی روی کارآمدی و بازده سوخت در طراحی خودروهای هیبریدی است، استفاده از تکنولوژی‌هایی که به مصرف سوخت کمتر خودرو کمک می کند در این خودروها چشمگیر است.

در هنگام ترمز کردن موتور الکتریکی خاموش شده و خودرو تا لحظه ایست کامل توسط حرکت تکانه‌ای خود خودرو به حرکت ادامه می دهد. به این سیستم ترمز بازسازی کننده گفته می‌شود و تنها مختص به خودروهایی است که در سیستم خود از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند. برخی از خودروهای هیبریدی این کار را به قدری خوب انجام می‌دهند که به ندرت برای شارژ باتری از الکتریسیته تولیدی توسط موتور بنزینی استفاده می‌کنند.

خودروهای هیبریدی همچنین توانایی استارت موتور بنزینی را بدون نیاز به هیچگونه موتور شروع کننده دارند. به جای آن به هنگام چرخش موتور الکتریکی، موتور روشن می‌شود. به همین دلیل خودروهای هیبریدی قادر به خاموش کردن موتور به طور یکنواخت به هنگام ایستادن خودرو و روشن کردن مجدد آن به هنگام آزاد کردن پدال ترمز می‌باشند که سیستم اتوماتیک خاموش-روشن نامیده می شوند. این تکنولوژی اتلاف سوخت در حالت در جا کار کردن را حذف می‌کند. در حالی که این سیستم تنها در برخی از خودروهای با موتور بنزینی موجود است، تقریبا تمامی <span;>خودورهای هیبریدی این سیستم را دارند.

خودروهای هیبریدی به منظور انجام کارهای مختلف چگونه عمل می‌کنند؟

 جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه

یک خودروی هیبریدی با یک باتری بزرگ و قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی برای این منظور کارآمدترین و سودمندترین وسیله است. به دلیل اینکه خودروهای هیبریدی سری یا سری-موازی باتری کافی برای حرکت در حالت تمام الکتریکی در مسافت‌های کوتاه را دارند، آنها سوخت بیشتری را نسبت به یک خودروی بنزینی حفظ می‌کنند. همچنین قابلیت پلاگین یا شارژ کردن در این مورد بسیار عالی و کارآمد است.

 جابه‌جایی در مسافت‌های طولانی (۸۰ کیلومتر یا بیشتر از آن)

خودروی هیبریدی سری یا سری-موازی مناسب‌ترین و کارآمدترین خودرو برای این منظور است. به دلیل آنکه بیشتر وقت را موتور بنزینی کار می‌کند و خودرو احتمالا با سرعت در آزادراه حرکت می‌کند، خودروی هیبریدی با یک موتور الکتریکی بزرگ نسبت به خودرویی که فقط موتور بنزینی دارد سوخت بسیار بیشتری را حفظ می‌کند. بسیاری از خودروهای هیبریدی موازی دارای یک موتور الکتریکی کوچک می‌باشند که تا در سرعت‌های پایین سوخت را حفظ کرده که این مورد در سرعت‌های بالا کارآمد نمی‌باشد.

 مسابقه و نمایش

خودروهای هیبریدی سری-موازی قطعا تنها انتخاب برای این منظور می‌باشد. چرا که خودروی هیبریدی سری نمی‌تواند از موتور بنزینی در سرعت‌های بالا و برای مسابقه استفاده کند. هیبریدی موازی نیز موتور الکتریکی آنچنان بزرگی ندارد تا در سرعت‌های بالا کارایی مناسب را داشته باشد.

<span;>

<span;>خودروهای هیبریدی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند

<span;>خودروهای هیبریدی پیشرفته به مرور زمان بیشتر و بیشتر به خودروهای الکتریکی شبیه می‌شوند. تکنولوژی باتری‌ها در این مدت بسیار پیشرفت کرده و هزینه‌های آن نیز کاهش یافته‌اند. در حالی که خودروهای الکتریکی قابل اطمینان و خوبی در بازار هستند که توسط <span;>مرسدس،<span;> <span;>نیسان<span;> و سایر شرکت‌ها تولید می‌شوند. هنوز زیر ساختی برای شارژ خودروهای الکتریکی در مسافت‌های طولانی وجود ندارد. تا زمانی که پمپ‌های گاز و بنزین وجود دارند خودروهای هیبریدی یک جایگزین و انتخاب مناسب هستند.

<span;>پمپ‌های گاز و بنزین مدت زمان کوتاهی خواهند بود

<span;>پس خودروی هیبریدی وقتی که به حفظ سوخت و ارزش فروش مجدد بالا اهمیت می‌دهد، سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای خواهد بود. از طرف دیگر خودروهای هیبریدی نسبت به مدل اصلی که بدون سیستم انتقال قدرت هیبریدی است سنگین‌تر بوده و همچنین دارای قطعات بیشتری است. بنابراین امکان خرابی قطعات بیشتری وجود دارد. بیشتر تکنولوژی‌های جدیدتر بیشتر از یک دهه در اختبار نبوده‌اند. بنابراین دوام طولانی مدت آنها اغلب تئوری است. با این حال استفاده بهینه از سوخت اهمیت داشته و خودروسازان در تلاشند تا هر روز خودروهای تمیزتر و سبک‌تر تولید کنند. اگر یک خودرو هیبریدی انتخاب مناسبی به نظر می‌آید حتما همین طور است و در کمترین حالت باید مد نظر قرار بگیرد.

<span;>مراقبت و نگهداری و سایر نگرانی‌های مرتبط با خودروهای هیبریدی

<span;>امروزه یکی از جوانب بسیار جذاب خودورهای هیبریدی این است که تعمیرات و نگهداری از آنها بعد از اینکه کیلومترهای بسیاری را طی کرد، شروع می‌شود. هر ساله پیشرفت‌های جدید و فناوری‌های تازه وارد بازار شده و سازندگان تلاش می‌کنند آنها را به خودروهای خود اضافه کنند تا به دست مصرف‌کنندگان و خریداران برسد. بعضی از آنها بسیار قابل اطمینان خواهند بود در حالیکه برخی دیگر ممکن است دچار مشکل شوند.

<span;>اگر شما یک خودروی هیبریدی خریدید کاملا شبیه یک خودروی معمولی با آن رفتار کنید. در صورت اخطارهایی نظیر روشن شدن چراغ چک آن را مورد بررسی قرار دهید. هرگونه مشکل مرتبط با سیستم تعلیق، چرخ‌ها و فرمان را همانند سایر خودروها مورد بررسی قرار داده و شناسایی کنید. فقط بدانید ممکن است برخی مشکلات بوجود آید که تنها مختص به خودروی شما می‌باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل یک <span;>مکانیک<span;> مجرب می‌تواند به شما در تعمیر آن کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش