علت بیرون زدن دنده

علت بیرون زدن دنده عقب پراید چیست ،علت بیرون زدن دنده ماشین پراید ،بیرون زدن دنده چهار ماشین پراید ،دلیل بیرون زدن دنده چهار پراید ،دلیل بیرون زدن دنده عقب پراید ،علت خلاص شدن دنده درحال حرکت ،علت قفل شدن دنده ماشین ،علت بیرون زدن دنده ماشین پیکان ،دلایل بیرون زدن دنده
خودتان گیربکس را کارشناسی کنید

سخت‌ترین بخش کارشناسی خودرو را می‌توان بررسی فنی آن شمرد که نیازمند متخصص است که مشکلات فنی از جمله گیربکس معیوب را به خریدار اعلام کند.

در خودروهای پیشرفته دستگاه دیاگ تا حدودی در تعیین ایرادات فنی راهگشا است. اما برخی معایب از زیر دست تست دیاگ هم درمی‌رود. عمده ایرادات گیربکس خودرو را با تست رانندگی می‌توان تشخیص داد.دنده دستی

چراغ چک موتور که روشن می‌شود یعنی احتمال دارد گیربکس دچار مشکل در عملکرد باشد. البته این چراغ به دلایل متعدد دیگری هم روشن می‌شود.

زمانی که خودرو در توقف است، کلاچ را چندین بار فشار دهید و سفتی و ارتفاع رهاسازی کلاچ در پدال را چک کنید. در حالت معمول و مطلوب، کلاچ خودرو باید نرم باشد و تمامی دنده‌ها به راحتی و بدون ایجاد هیچ گونه صدایی تعویض شوند و جا بروند. پشت ماشین بنشینید، با کلاچ بازی کنید، دسته را در دنده‌های مختلف قرار دهید و از این مورد اطمینان حاصل کنید.

اگر دنده بد جا می‌رود احتمالا روغن گیربکس کم یا نامرغوب است. البته این مسئله دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. مثلا شاید کلاچ تنظیم نیست و یا میله‌بندی اهرم دسته دنده خشک و و یا دچار تابیدگی و زنگ‌زدگی شده است. هرگونه تعلل یا بیرون زدن دنده نیز از علائم وجود ایراد فنی در گیربکس است.خرابی دسته‌های گیربکس و یا نصب نادرست می‌تواند منجر به لرزش غیرعادی آن حین کارکرد شود. در این صورت اتصالات گیربکس به شاسی و اتصالات گیربکس به موتور خودرو باید مورد بررسی قرار بگیرند. آسیب دیدن بلبرینگ‌ها و یا چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس نیز می‌تواند لرزش غیرعادی ایجاد کند.

هنگام گرفتن کلاچ اگر موتور بالا می‌رود اما ماشین سرعت نمی‌گیرد یا اگر در زمان تعویض دنده خودرو دچار مکث مى‌شود، احتمالا صفحه کلاچ باید تعویض شود. در دور موتور بالا، سخت جا رفتن دنده‌ها نیز به معنی وجود مشکل در صفحه کلاچ است.

با دنده بالا در سربالایی رانندگی کنید. هنگام رانندگی در سرعت‌ بالا، دنده معکوس را هم آزمایش کنید تا از سلامت گیربکس بیشتر مطمئن شوید.

هرگونه صدایی متفاوت از صداهای متعارف تعویض دنده، لازم است که مورد توجه قرار بگیرد. صدای نامعمول می‌تواند نشان سایش و خوردگی قطعات باشد که خرج زیادی را روی دستتان می‌گذارد. اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید، ممکن است کلاچ فرسوده شده یا نیاز به رگلاژ داشته باشد.

اگر صدا ناشی از تیز شدن دنده‎ها به خاطر کارکرد بالای آنها باشد، در این صورت باید دنده‌ها را تعویض کرد. گاهی چنین صداهایی، تنها ناشی از عملکرد نادرست گیربکس نیستند و می‌توانند ریشه در بخش‌های دیگری چون دیفرانسل داشته باشند.

وجود صدا می‌تواند ناشی از روغن گیربکس هم باشد و احتمالا با چک کردن آن برطرف می‌شود. تعویض روغن گیربکس باید به موقع انجام شود تا گیربکس روان کار کند و سلامت آن حفظ شود. روغن گیربکس عموما در حالت عادی سرخ‌رنگ است اما اگر قهوه‎‌ای یا سیاه شده باشد، یعنی کهنه یا آلوده شده است و روغن تیره به همراه بوی سوختگی نشان از داغ شدن و سوختن صفحه کلاچ داردرنگ صورتی یا قهوه‌ای کدر یعنی رادیاتور روغن گیربکس در داخل رادیاتور اصلی پیشرانه دچار نشتی شده است. نشتى واسکازین، یکى از نشانه هاى وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت است و در صورت تداوم می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیرى به سیستم وارد کند.

دنده خودرو تا زمانى که آن را تغییر نداده‌اید باید ثابت بماند. اگر سیستم انتقال قدرت در گیربکس دستى بدون دخالت راننده دنده را عوض کند، خودروی مورد نظر ارزش خریداری ندارد.

دنده اتوماتیک

مشکلاتی که در سیستم دنده اتوماتیک به وجود می‌آیند بسیار پرهزینه هستند. بدون مراجعه به متخصص نمی‌توان تمامی ایرادات موجود در گیربکس‌های اتوماتیک (که سنسورهای متعددی دارند) را تشخیص داد. با این حال خریداران بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشند:

در گیربکس‌های اتوماتیک، واسکازین در تعویض دنده و توانایی آن تاثیری عمده دارد. بنابراین واسکازین گیربکس‌ اتوماتیک را حتما چک ‌کنید که تیره نباشد و بوی روغن سوخته ندهد.در حالت پارک استارت بزنید و دنده عقب بگیرید. سپس خلاص کنید و به وضعیت حرکت بروید. اگر هرگونه تاخیری (بیش از ۱ ثانیه) بین لحظه تغییر دنده و لحظه درگیر شدن دنده‌ها رخ بدهد، سیستم گیربکس مشکل دارد.

مانند دنده‌های دستی، هر گونه، لرزش و صدا در گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید.

دنده خودرو باید تا زمانى که آن را تغییر نداده‌اید ثابت بماند. اگر در گیربکس اتوماتیک به طور ناگهانى دنده به حالت خلاص مى‌رود، از خرید آن خودرو صرف‌ نظر کنید.

بیرون زدن دنده

ساییده شدن تودلی کشویی مربوطه
رفع عیب:سنگ زدن (دنده داگ ) یا تعویض دنده

شل شدن سر و ته گیربکس
رفع عیب:سفت کردن ان

ضعیف یا شکسته شدن فنر ساچمه ماهک
رفع عیب:تعویض فنر ساچمه ماهک

خرابی خار النگویی و خار موشکی
رفع عیب:تعویض خار موشکیخرابی یا کچل کردن ساچمه – رولبرینگها – شفت های ورودی, خروجی

رفع عیب:تعویض رو لبرینگ و ساچمه ها

خرابی و خوردگی بوشهای داخل دنده
رفع عیب:تعویض بوشها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش