آنچه باید درباره ی کنیستر بدانیم

در خودروهای بنزینی مخزنی وجود دارد به نام کنیستر که وظیفه آن جذب بخارات بنزین است. کنیستر دارای موادی از جنس کربن متخلخل است که به واسطه دارا بودن سطوح متخلخل بسیار می‌تواند همچون یک اسفنج، بخارات بنزین را به خود جذب کند. مخزن کنیستر استوانه‌ای شکل بوده و بر روی آن سه خروجی وجود دارد. دو خروجی به صورت لوله‌ای بوده که یکی از آن‌ها با باک بنزین و دیگری با منیفولد هوا در ارتباط است.
برای انجام صحیح وظیفه کنیستر یک خروجی دیگر جهت ارتباط با هوای آزاد تعبیه شده است و فیلتری نیز در دهانه آن جهت فیلتر هوای ورودی قرار دارد که همگی این قطعات در کنار هم وظیفه اصلی کنیستر یعنی خروج بخارات بنزین را انجام می دهند. عملکرد کنیستر بدین صورت است که به دلیل خلائی که در منیفولد وجود دارد، بخارات بنزین به داخل مخزن کنیستر مکیده می‌شوند و منیفولد نیز این بخارات را به سمت محفظه احتراق هدایت می‌کند که البته این فرآیند برای زمانی است که موتور روشن است. در هنگام خاموشی موتور، این بخارات سمی توسط کربن (زغال فعال) موجود در کنیستر جذب شده و مانع از ورود آن به هوای آزاد می‌شود. پس از روشن شدن مجدد خودرو، بخارات موجود در کنیستر جهت احتراق مجدد به سمت موتور هدایت می‌شوند. 

 

کنیستر برای ایمنی شما لازم است 

پس از آن‌که به وظیفه کنیستر در خودرو اشاره کردیم، باید بگوییم که کنیستر علاو‌بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، بر ایمنی خودرو نیز تاثیر می‌گذارد. چنانچه کنیستر به هر دلیلی عمل نکند؛ بخار بنزین در داخل باک خودرو جمع شده و با باز کردن در باک، بخار بنزین با فشار خارج خواهد شد که این امر در فصول گرم سال و مسیرهای طولانی مشهودتر خواهد بود. حال اگر در چنین شرایطی تصادفی رخ دهد، احتمال انفجار باک و در نتیجه انفجار خودرو وجود دارد که بسیار خطرآفرین خواهد بود. 

 

شیر برقی کنیستر

برای اجرای صحیح وظیفه کنیستر، دریچه‌های موجود بر روی مخزن کنیستر باید یک به یک باز و بسته شوند.  باز و بسته کردن این دریچه‌ها توسط شیر برقی کنیستر انجام می‌پذیرد که کنترل آن نیز برعهده ECU خودرو است. شیر برقی کنیستر دارای سیم‌پیچی است که یک سر آن به قطب مثبت باتری متصل بوده و قطب منفی آن نیز به ECU متصل می‌شود. یکی از راه‌های پی بردن به خرابی شیر برقی کنیستر زمانی است که بوی بنزین داخل خودرو می‌آید. البته در تمامی مواقع، بوی بنزین موجود در کابین خودرو، نمی‌تواند نشانه خرابی شیر برقی کنیستر باشد، اما می‌توان ای موضوع را به عنوان یکی از شایع‌ترین نشانه‌های خرابی کنیستر در نظر گرفت.

نشانه های خرابی کنیستر

از نشانه‌های خرابی کنیستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چراغ چک: چراغ چک خودرو روشن می‌شود و زمانی که به‌وسیله دیاگ آن را بررسی می‌کنید، کد خطای «شیر برقی کنیستر» قابل‌ رویت است.
  2. بوی بنزین: ایراد به وجود آمده برای کنیستر، از بوی بنزین مشخص است. اگر بوی بنزین دائما احساس شد، ممکن است مشکل از شلنگ‌های متصل به باک بنزین، درب باک و حتی مخزن بنزین باشد، اما در صورتی که این بوی بنزین، تنها گاهی قابل‌ استشمام باشد، نشانه خرابی کنیستر است. علاوه‌بر موارد ذکر شده، اگر درب باک بنزین خودرو را باز کردید و بخارات بنزین با فشار از آن خارج شدند، این هم نشان از خراب شدن دریچه قطع کن کنیستر دارد.
  3. صدای تق‌تق: چنانچه خرابی کنیستر به علت پارگی شلنگ یا شکستگی مخزن کنیستر باشد، گه‌گاه صدای «تق تق» نیز از آن شنیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش