گلگیر ماشین

گلگیر، یکی از قطعات ظاهری و از اجرای بدنه به شمار می‌رود. این قطعه وظیفه دارد تا از پاشیده شدن آب، سنگ ریز و گل و لای به بدنه خودرو جلوگیری کند. حرکت چرخ‌ها سبب پاشیده شدن آب و سنگ به داخل موتور خودرو و در نتیجه آب رفتگی در قطعات برقی می‌شود که گلگیر جلوی آنها را می‌گیرد به عبارتی اگر این قطعه نبود، سیستم برق خودرو و موتور در اثر برخورد آب و سنگ ریزه‌ها آسیب جدی می‌دیدند. یکی دیگر از وظایف گلگیر حافظت از لاستیک‌های خودرو است. این قطعه در دور چرخ نصب می‌شود و از لاستیک در برابر برخورد با اجسام جلوگیری می‌کند. برای مثال هنگام رانندگی ممکن است اجسامی مختلفی با لاستیک برخورد داشته باشد که گلگیر آنها را پس می‌زند و اجازه نمی‌دهد که با لاستیک خودرو برخورد کند. طراحی این قطعات براساس نوع و طراحی خودرو به دو نوع ثابت و غیر ثابت تقسیم می‌شود. گلگیرهای ثابت به بدنه خودرو متصل است و در واقع یک پارچه است اما گلگیر‌های غیر ثابت به صورت جداگانه طراحی شده و قابل است برای مثال افراد هنگامی که قصد اسپرت کردن خودرو را داشته باشند ممکن است که گلگیر خودرو را تغییر دهند. البته این قطعه علاوه بر طراحی و زیبایی باید نقش آیرودینامیکی نیز داشته باشد تا خودرو در برابر مقاومت هوا بتواند نقش درستی را ایفا کند.

گلگیر چیست قیمت گلگیر پراید گلگیر پراید کجاست معرفی قطعات خودرو گلگیر پژو 206 گلگیر پژو 405 تعمیرکار آموزش تعمیر خودرو تعویض گلگیر پراید تعویض گلگیر 206

محل نصب گلگیر خودرو

گلگیرها بسته به مدل خودرو‌ها در ابعاد و شکل‌های گوناگونی طراحی می‌شود. همه گلگیرها در عقب  و جلو و سمت راست و چپ به صورت قرینه و بعد از در خودرو قرار دارند.

گلگیرهای جلو و عقب خودرو در قسمت انتهایی به سپر خودرو متصل می‌شوند. به همین دلیل گلگیرها یکی از قطعاتی هستند که همواره و در تصادفات نه چندان شدید در معرض ضربه قرار دارند بنابراین جنس آنها مهم است و باید مستحکم باشند تا بتوانند در برابر ضربه‌های خارجی مقاومت کنند. این قطعات در پشت خود ضربه گیرهای ورقی محکمی دارند تا خودرو را در برابر ضربات وارد شده مصون نگه دارند.

اگر گلگیر خودرو در اثر ضربه آسیب دیده باشد به راحتی می‌توان آن را از بدنه خودرو جدا و تعویض کرد.

گلگیر چیست قیمت گلگیر پراید گلگیر پراید کجاست معرفی قطعات خودرو گلگیر پژو 206 گلگیر پژو 405 تعمیرکار آموزش تعمیر خودرو تعویض گلگیر پراید تعویض گلگیر 206

جنس گلگیرهای خودرو

بیشتر گلگیرهای خودرو از فلز ساخته می‌شوند تا عملکرد درستی از خود نشان دهند. اگر گلگیر خودرو معیوب و دچار زنگ زدگی شود باید آن را تعویض و گلگیری با جنس و کیفیت بهتر تهیه کنید چرا که پاشیدن سنگ ریزه و گل سبب تخریب رنگ بدنه خودرو می‌شود و ناگزیر می‌شوید که خودرو را رنگ کنید. بنابراین انتخاب قطعات کوچکی که می‌تواند از هزینه‌های زیاد جلوگیری کند کار بهتری است.

گلگیر چیست قیمت گلگیر پراید گلگیر پراید کجاست معرفی قطعات خودرو گلگیر پژو 206 گلگیر پژو 405 تعمیرکار آموزش تعمیر خودرو تعویض گلگیر پراید تعویض گلگیر 206

به یاد داشته باشید که گلگیرهای خودرو از قطعات نه چندان گران و با ارزشی هستند که به راحتی برای هر مدل خودرویی پیدا می‌شود. همچنین هنگام خرید خودرو دست دوم به گلگیر‌های آن توجه کنید چرا که یکی از دلایل تعویض گلگیر می‌تواند به دلیل ضربه و تصادف شدید باشد همچنین رنگ شدگی گلگیر نیز می‌تواند روی قیمت خودرو موثر باشد به همین دلیل هنگام کارشناسی خودرو این اجزا باید مورد بررسی قرار گیرند.

در پایان این نکته را به یاد داشته باشید که گلگیرها مانند محافظ خودرو عمل می‌کنند و معیوب بودن آنها می‌تواند سلامت خودرو را در معرض خطر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش