بوش سیلندر چیست و معرفی انواع آن در موتورهای بنزینی و دیزلی

 

بوش سیلندر چیست و معرفی انواع آن در موتورهای بنزینی و دیزلی

بوش قطعه ای استوانه ای شکل توخالی می باشد. که در داخل هر یک از حفره های موجود در بدنه سیلندر قرار می گیرد. در داخل بوش پیستون رفت و آمد می کند. ضخامت بوش با در نظر گرفتن مقاومت به فشار تعیین نمی شود. بلکه شرط لازم جهت تعیین ضخامت آن به دست آوردن ریخته گری منظم است.

بوش ها باید به گونه ای طراحی شوند که از انبساط نابرابر که موجب تغییر شکل آنها در اثر گرما می شود اجتناب گردد.

انواع بوش سیلندر موجود روی بدنه سیلندرها

  1. بوش هایی که با بدنه سیلندر یکپارچه هستند. (سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک))
  2. بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند. (سیلندربا بوش جداشدنی (تر))
  1. سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک)

پس از ریخته گری بلوکه سیلندر، داخل سیلندرها که کوچکتر از اندازه حقیقی ریخته گری شده، با دقّت زیاد تراشکاری و سپس آب کاری می شود.

این سیلندرها را که همراه بلوکه سیلندر ماشین کاری و آب کاری می کنند، سیلندر با بوش سر خود یا جدانشدنی و یا سیلندر خشک می گویند.

علت کاربرد اصطلاح خشک آن است که دیواره سیلندر با ضخامت معیّنی که دارد (حدود ۳ میلی متر) به طور مستقیم با آب خنک کاری تماس ندارد.

این نوع سیلندرها به هنگام تعمیر تراشیده شده به قطرشان اضافه می شود و به ناچار باید یک سری پیستون هم با اندازه بزرگ تر تهیه گردد.

  1. سیلندر با بوش جداشدنی (تر)

اخیراً در موتورهای پیشرفته از بوش های جداشدنی با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متری استفاده می کنند که این بوش ها مستقیما با آب کاری تماس دارد. لذا اصطلاح تر به آنها اطلاق می گردد. در این روش به هنگام تعمیر موتور، تعویض پیستون الزامی نیست.

بوش های تر با روش خاصی تهیه می شوند تا در اثر نیروی سایشی مقاوم باشند لذا اغلب با روش گریز از مرکز ریخته گری می شوند و با روش سمانتاسیون سطوح داخلی آن را تا عمق معینی سخت می کنند. برای جلوگیری از نفوذ آب خنک کاری به محفظه کارتل در بین لبه پایین بوش و تکیه گاه آن از واشرهای نازک غیرفلزی استفاده می شود.

در مورد موتورهایی که سیستم خنک کاری آن ها با آب صورت می گیرد ، اگر بوش مستقیما با آب در تماس باشد به نام بوش تر نامیده می شود و اگر مستقیما با آب در تماس نباشد بوش خشک نامیده می شود.
بوش تر به راحتی از جایگاه خود بیرون آمده و قابل تعویض می باشد.

ضخامت بوش های تر حدود ۴ تا ۸ میلی متر بوده و معمولا از آلیاژهای چدنی ساخته می شوند. برای بهبود آبندی بوش با بدنه موتور به منظور جلوگیری از نشت آب از اطراف بوش به داخل کارتر روغن ، در قسمت پایین بوش یک یا دو عدد گلوگاه جهت قرار دادن حلقه لاستیکی در نظر گرفته می شود.

 

بوش سیلندر محصولات سواری:

بوش سیلندر پژو سمند

پژو پارس و ۴۰۵ (GLX,GLI,SLX)، سمند، سورن،  پژو ۲۰۶ و  ۲۰۶ SD، پژو ۲۰۷،

بوش سیلندر محصولات کامیونی:

بوش سیلندر ایویکو ولوو اسکانیا

موتورهای ولــــوو، موتورهای اسکانیا، موتورهای کامینــز، موتورهای ایسوزو، موتورهای ایویکـو، موتورهای بــنــــز،موتورهای هیـنــو، موتورهای داف، موتورهای هـــوو، موتورهای نیسان، موتورهای ولـــــــوو، وش سیلندر ولو، بوش سیلندر ولوو، بوش و پیستون ولوو، بوش و پیستون ولو،بوش و پیستون بنز،بوش و پیستون بنز ده تن

بوش سیلندر محصولات کشاورزی:

بوش سیلندر تراکتور

موتورهای رومانی، موتورهای جاندیر، موتورهای پرکینز، موتورهای زتـــور

بوش سیلندر محصولات راهسازی:

بوش سیلندر کوماتسو

موتورهای کوماتسو، موتورهای کاترپیلار، موتورهای تویوتا، موتورهای کمنز، موتورهای کاوازاکی، موتورهای آلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش