شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

در داخل پیشرانه خودروها قطعه‌ای به نام شاتون (به انگلیسی: connecting rod) وجود دارد که در حقیقت اهرمی است که در موتورهای پیستونی حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می‌کند. چرخش شاتون ، این اجازه را می‌دهد تا پیستون به سمت بالا و پایین حرکت کند. اینگونه است که گشتاور چرخشی در موتور ایجاد می‌شود.

شاتون را باید یکی از اجزای حیاتی موتور دانست که ارتباط بین میل لنگ و پیستون را برقرار می‌کند. سر کوچک‌تر شاتون به پیستون و سر بزرگ‌تر آن به میل لنگ متصل است. از آنجا که ضربات پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می‌شود لذا شاتون باید استحکام و قدرت کافی در برابر این ضربات را داشته باشد و از همین روی، شاتون‌ها از فولاد ساخته می‌شوند. در صورتی که شاتون از استحکام کافی برخوردار نباشد در اثر فشار وارده از موتور، فرسوده شده و پس از مدتی خم می‌شود که آسیب‌های زیادی را برای موتور به همراه خواهد داشت.

در بین این قطعه و میل لنگ موتور یک یاتاقان قرار دارد که وظیفه ارتباط بین این دو قطعه مذکور را دارد.

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

شاتون دارای دو سر (یکی کوچک و یکی بزرگ) و یک ساقه میانی است. قسمت سر کوچک شاتو، در ارتباط با پین پیستون است.

سر بزرگ شاتون یاتاقانی دو تکه است و میلِ میل لنگ در آن قرار می‌گیرد.

حرکتی که در اثر احتراق در موتور به وجود می‌آید به صورت رفت و برگشتی است. در واقع در اثر احتراق سوخت در سیلندرها، پیستون به صورت رفت و برگشتی به حرکت در می‌آید. این حرکت رفت و برگشتی از طریقی شاتون به لنگ های متحرک میل لنگ منتقل می‌شود. طراحی خاص میل لنگ، این حرکت رفت و برگشتی شاتون را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند و بدون وجود شاتون و یا در صورت خرابی آن، این حرکت دورانی تولید نخواهد شد.

شاتون زدن خودرو به چه معنایی است؟

  1. اصطلاحات زیادی در بین تعمیرکاران وجود دارد که بیان کننده آسیب جدی به موتور می باشند، مهم ترین این اصطلاحات یاتاقان زدن و شاتون زدن می باشد، اصطلاح شاتون زدن زمانی بکار می رود که شاتون ها به شدت آسیب دیده باشند و دیگر قابل استفاده بر روی خودرو نباشند.

علائم خرابی شاتون خودرو چیست؟

خرابی شاتون به سادگی قابل تشخیص نمی باشد و نیاز به تجربه خیلی بالا دارد، از علائم خرابی شاتون می توان به صدای تق تق خیلی خفیف در هنگام سرد بودن در بعضی موتور ها و صدای تق تق در دسته دیگری از موتورها اشاره نمود و این بستگی به این دارد که طراحی شاتون و بوش ها در محل اتصال آن به پیستون چگونه باشد، کج شدن شاتون به ندرت اتفاق می افتد و این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که آسیب خیلی زیادی به موتور رسیده باشد.

شاتون چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

تنها راه مطمئن برای بررسی وضعیت شاتون، باز کردن موتور و بررسی شاتون، یاتاقان‌ها، پین پیستون و محل اتصال میل لنگ و شاتون است که در آن یاتاقان‌های شاتون به جلو و عقب کشیده می‌شوند. بدیهی است که این کار مستلزم دانش فنی و البته هزینه‌های زیادی است اما در صورتی که از نقص فنی شاتون اطمینان دارید می‌تواند تنها گزینه

شاتون اصلی رنو

متخصصان شرکت رنو به تمام شما رنو سواران عزیز توصیه می‌کنند که برای تعویض یا تعمیر شاتون خودروی رنوی خود حتماً در صورت امکان به نمایندگی‌های مجاز این شرکت یا شرکای تجاری آن یعنی ایران خودرو یا سایپا مراجعه کنید.

اما نکته مهم دیگر این است در صورتی که به نمایندگی‌های ذکر شده دسترسی ندارید حتماً سعی کنید که از شاتون اصلی و مورد تأیید رنو برای خودروی خود استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید شاید استفاده از نمونه‌های تقلبی کمی ارزان‌تر باشد اما این را هم در نظر بگیرید که عدم عملکرد صحیح این قطعه می‌تواند خسارتی سنگین به شما وارد کند.

حال اگر برای شما این پرسش پیش آمده است که چگونه قطعه اصلی رنو را از نوع غیر اصلی آن تشخیص دهید باید بدانید که به طور کلی قطعات اصلی رنو دارای دو مشخصه ویژه هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش