طراحی ظاهری و داخلی و ابعاد بدنه

طراحی ظاهری و داخلی و ابعاد بدنه
در سال‌های اخیر خودروهای چینی در بخش‌های مختلف پیشرفت چشمگیر و قابل‌اعتنایی داشته‌اند که از موارد برجسته آن می‌توان به پیشرفت در طراحی ظاهری و داخلی و کیفیت ساخت اشاره کرد.

برخی از خودروسازان چینی حتی اقدام به سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) کرده‌اند و علاوه بر تأسیس استودیو طراحی در چین و حتی خارج از مرزهای چین، اقدام به استخدام طراحان و مهندسان سرشناس کرده‌اند که سابقاً در کمپانی‌های بزرگ و معتبر خودروسازی فعالیت داشته‌اند.

درنتیجه و در قیاس با گذشته، دیگر کمتر خودرویی در بین برندهای شاخص چینی را می‌توان یافت که کپی ناشیانه و موبه‌موی یک خودروی ژاپنی، کره‌ای، آمریکایی و یا اروپایی باشد اما بااین‌وجود هنوز حتی همین معتبرترین خودروسازان چینی نیز تا رسیدن به یک‌زبان طراحی کاملاً مستقل و منحصربه‌فرد فاصله‌دارند (اگرچه خودروسازانی همانند چری، جیلی و چانگان گام‌های مهم و بزرگی در این مسیر برداشته‌اند) و بنابراین تأثیرپذیری و الهام گیری هدفمند و حساب‌شده طراحان خودروسازان چینی از محصولات برندهای معتبر خارجی هنوز هم با جدیت و البته رویکردی عقلانی و منطقی ادامه دارد.

«««فیدلیتی» »»

طراحی نمای ظاهری فیدلیتی نیز با چنین رویکردی صورت پذیرفته است و علیرغم شباهت‌هایی در جزییات و کلیات با خودروهای کره‌ای نظیر هیوندای سانتافه و …، نمی‌توان آن را یک کپی صرف خطاب کرد. فیدلیتی در مجموعه پیکره‌ای به‌روز و جذاب (و تا حدود زیادی هماهنگ) دارد که نکته ضعف شاخص و آزاردهنده‌ای در ظاهر آن به چشم نمی‌آید اما بااین‌حال نمی‌توان به چهره آن زبان طراحی مشخص و هویتی منحصربه‌فرد را نسبت داد.

در نمای جلوی خودرو گرافیک متفاوت اما درعین‌حال ساده جلوپنجره، استفاده قابل‌توجه از تزیینات کرومی برای تأکید بر ذات لوکس خودرو و همچنین نحوه چینش چراغ‌های LED در گوشه‌های سپر (که البته مشابهش را در برخی ساخته‎های کیا و رنو نیز دیده بودیم) جلب‌توجه می‌کند.
کابین خودرو اما حکایت دیگری دارد و به‌وضوح می‌توان منبع الهام گیری و الگوبرداری طراحان را تشخیص داد چراکه طراحی جلوداشبورد و پنل کاربری آن و همچنین طرح رودری ها سریعاً ذهن را به سمت طراحی همین بخش در ساخته‌های آئودی می‌برد.

رهاورد این الهام گیری اما برای فیدلیتی مثمر ثمر بوده و خروجی مطلوبی داشته است چراکه با کابین مدرن، به‌ظاهر باکیفیت و رده بالایی طرف هستیم که همانند بسیاری از خودروهای جدید و امروزی از دو صفحه‌نمایش بهره‌مند است؛ یکی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT به‌عنوان صفحه پشت آمپر که در دیدمستقیم راننده قرار دارد و دیگری نیز یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی که در بالاترین نقطه پنل کاربری مرکزی جلوداشبورد جا خوش کرده است.
طول، عرض و ارتفاع فیدلیتی به ترتیب معادل ۴۷۳۵*۱۹۰۰*۱۷۱۰ میلی‌متر، فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۷۲۰ میلی‌متر و فاصله کف خودرو تا سطح زمین نیز ۱۶۰ میلی‌متر است. برای تجسم واضح‌تر و بهتر، ازلحاظ ابعادی می‌توان فیدلیتی را هم‌کلاس و در اندازه‌های هیوندای سانتافه DM توصیف کرد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی
این همان بخشی است که فیدلیتی در آن کاملاً دست‌پر ظاهر می‌شود. لیست بلندبالای تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو طبق کاتالوگ و اطلاعات منتشرشده از سوی گروه بهمن شامل موارد زیر است:

استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید، سانروف پانوراما، فرمان برقی، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه مالتی مدیا شامل صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با هندزفری/بلوتوث و Mirror Link، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های ردیف دوم باقابلیت تا شدن و حرکت ریلی، درب صندوق‌عقب باقابلیت تشخیص مانع و سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب به‌وسیله پا (hands free access)، سنسور باران، سنسور نور (Auto Light)، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، کروز کنترل، قفل مرکزی و ریموت کنترل باقابلیت جستجوی خودرو، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC)، کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، هشداردهنده انحراف از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی.
همچنین گفتنی است که فیدلیتی در دو مدل ۵ و ۷ سرنشینِ توسط گروه بهمن عرضه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش