تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری یو پی اس (ups) چیست؟

تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری های مورد استفاده برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و کامیون ها به باتری خودرویی معروف هستند.این مدل باتری ها طراحی و ساخته شده اند تا یک مقدار بسیار زیادی از جریان را برای یک مدت زمان بسیار کوتاه برای تامین قدرت استارت خودرو و روشن شدن اتوموبیل فراهم کنند.

هنگامی که موتور ماشین روشن و در حال کار است، دینام ماشین وظیفه تامین نیازهای برق خودرو را به عهده دارد و همچنین به سرعت شروع به شارژ باتری کرده تا به پتانسیل کامل برگرداند.

مقایسه باتری یو پی اس و باتری ماشین 

بر خلاف باتری های ماشین باتری یو پی اس و باتری های خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای تامین کنند که این مهمترین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین می باشد.

تمامی سیستم های بک آپ برقی منجمله باتری های خورشیدی و یو پی اس ها با تبدیل جریان DC به جریان برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز لوازم برقی می باشند .در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس مشابه باتری دیپ سایکل عمل می کنند، زیرا آنها در مقایسه با باتری های ماشین زمان تخلیه بسیار طولانی تری دارند.

در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

 

در باتری خودرو تعداد پلیت ها بسیار زیاد است که موجب بالا رفتن سطح صفحات الکترود برای واکنش با الکترولیت می شود. این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس شامل تعداد کمتری از پلیت های الکترود می باشد که بسیار نازکتر از الکترود های باتری خودرو می باشد و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز دارد. این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی فراهم کند.

آیا بجای باتری یو پی اس می توان از باتری ماشین استفاده کرد؟  

با اینکه هم باتری ماشین و هم باتری یو پی اس هر دو باتری با ولتاژ ۱۲ ولت هستند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

شما در واقع می توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی ۲۲۰ ولت داشته باشید و مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به ۲۲۰ تبدیل می کنید. ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد داشت و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتیکه یو پی اس آنلاین باشد بدلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع خواهد شد.

چرا بجای باتری یو پی اس از باتری ماشین استفاده نکنیم ؟

علاوه بر موارد گفته شده در باتری ماشین امکان داغ شدن بیش از حد باتری زمانی که با استفاده از شارژر یو پی اس در حال شارژ شدن هست وجود دارد و امکان نشت اسید باتری و یا حتی منفجر شدن باتری ماشین را هم به دنبال خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش