تسمه تایم خودرو چیست و زمان مناسب برای تعویض آن چه زمانی است؟

 تسمه تایم یک قطعه بسیار حیاتی در موتور است که داشتن اگاهی نسبت به عملکرد آن بسیار ضروری است. پس با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که تسمه تایم چیست و زمان مناسب برای تعویض آن چه زمانی است.

 به گزارش عصر ایران آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که نظم در خودرو توسط چه قطعه ای برقرار می شود؟ همانطور که از نامش پیداست وظیفه برقراری نظم در خودرو بر عهده تسمه تایم است.تسمه تایم در واقع یک قطعه دندانه دندانه است که وظیفه اصلی آن متصل کردن میلنگ به میل سوپاپ است.

تسمه تایم چیست؟

همانطور که بالاتر گفتیم تسمه تایم قطعه ای داخل پیشرانه خودرو برای اتصال میلنگ به میل سوپاپ است تا حرکت سوپاپ ها و باز و بسته شدن آن ها به درستی انجام شود که نتیجه آن عملکرد صحیح چهار عمل اصلی موتور یعنی مکش ،تراکم،انفجار و تخلیه است.

 به گزارش همراه مکانیک سرعت چرخش میل سوپاپ همواره باید نصف سرعت میلنگ باشد ، وظیفه تسمه تایم تنظیم مناسب باز و بسته شدن سوپاپ و قرار گرفتن سوپاپ در وضعیت مناسب نسبت به پیستون است.

محل قرار گیری تسمه تایم در خودرو های مختلف متفاوت است اما در بیشتر موارد در سر سیلندر خودرو جایگذاری می شود البته بسیار مواظب باشید قرار دادن تسمه تایم و نصب آن به همین سادگی ها نیست و اگر فقط چند دندانه جابجا آن را نصب کنید یا دندانه های تسمه تایم را به اشتباه قرار دهید عملکرد موتور شما دچار مشکل میشود و سوپاپ و پیستون به یکدیگر ضربه وارد می کنند.

تسمه تایم برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ در خودرو های کمپانی glas بصورت انبوه استفاده شد و پس از آن واکسهال و سایر شرکت ها از این تکنولوژی استفاده کردند اما باید بگوییم که اغاز کننده این مسیر شرکت پونتیاک بود که در سال ۱۹۶۰ خودرو های شش سیلندری خود را وارد بازرا کرد که برای برقراری نظم در کاکرد موتور خود ناچار به استفاده از تسمه تایم شد.

مدل های تایمینگ در خودرو بر دو دسته است:

تسمه تایم: این قطعه از جنس پلاستیک بوده و به مرور زمان دچار اسیب دیدگی می شود یعنی اگر در کاتالوگ خودروی شما نوع تایمینگ را با استفاده از تسمه تایم زده است باید به طور مرتب تسمه تایم را برای بازدید نزد مکانیک ببرید اغلب خودرو ساز های فرانسوی از این قطعه برای تایمینگ خودرو استفاده میکنند.

زنجیر تایم:فقط در یک کلمه باید بگوییم بی نظیر! تفاوت بسیار زیادی میان تسمه تایم و زنجیر تایم وجود دارد و میتوانیم بگوییم عمر زنجیر تایم به اندازه عمر موتور خودرو است که بینظیر است و اگر می خواهید بدانید خودرو شما دارای زنجیر تایم است یا تسمه تایم کافیست دفترچه خودرو خود را نگاهی بیاندازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش