هواگیری رادیاتور خودرو

هواگیری رادیاتور خودرو

هواگیری چیست؟

اگر بخواهیم درباره هواگیری رادیاتور خودرو صحبت کنیم، باید بگوییم که ممکن است به هنگام وارد کردن آب به داخل مخزن رادیاتور، مقداری هوا هم وارد مخزن بشود که این هوای ورودی در نحوه کار رادیاتور اثر می‌گذارد و مکانیسم فعالیت رادیاتور را دچار مشکل می‌کند. لذا لازم است در بازه‌های زمانی مشخص و مناسب نسبت به هواگیری رادیاتور خودرو اقدام شود تا آب موجود در رادیاتور به شکل یکپارچه در آن جریان یابد و مولکول‌های هوا در آن وجود نداشته باشند.
هواگیری رادیاتور ماشین به واسطه ابزاری تحت عنوان پیچ هواگیری صورت می‌گیرد. در ادامه به چگونگی و روش صحیح هواگیری رادیاتور خواهیم پرداخت.

اهمیت انجام هواگیری رادیاتور خودرو چیست؟

از آنجا که آب موجود در سیستم خنک کننده یا رادیاتور سبب خنک شدن موتور خودرو می‌شود و متعاقب روشن شدن موتور خودرو این میزان آب، در موتور به جریان می‌افتد، لذا لازم است از کارایی صحیح چرخش آب در موتور خودرو اطمینان حاصل کنیم. در صورتی که این آب به شکل صحیح و به مقدار ‌کافی در موتور جریان پیدا نکند، موتور رفته رفته گرم می‌شود و نهایتا میزان گرمای آن از حد معمول بیشتر شده و می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی را برای این قطعه مهم رقم بزند.

چنانچه هوا در رادیاتور خودرو وجود داشته باشد، آب نمی تواند به خوبی در این قطعه حرکت کند، لذا موتور به خوبی خنک نخواهد شد.
چنانچه هوا در رادیاتور خودرو وجود داشته باشد، آب نمی تواند به خوبی در این قطعه حرکت کند، لذا موتور به خوبی خنک نخواهد شد.

اگر در میان آب موجود در رادیاتور هوا وجود داشته باشد و به عبارتی این هوا در مسیر جریان یافتن آب قرار گیرد، سیستم خنک کننده قادر نخواهد بود که عمل خنک کردن موتور را به درستی انجام دهد. وقتی در کنار آب موجود در رادیاتور، هوا هم وجود داشته باشد، شلنگ‌هایی که سبب انتقال آب از رادیاتور به موتور می‌شوند، علاوه بر آب، از هوا پر می‌شوند و نتیجتا آب به شکل یکپارچه به موتوری که در حالت داغ قرار دارد، نمی‌رسد و همراه با این آب، هوا هم به موتور وارد می‌شود.

بنابراین اجزای داغ موتور نمی‌توانند به خوبی خنک شوند و اگر میزان هوای موجود در آب منتقل شده به موتور زیاد شود، موتور خودرو با آسیب‌های زیادی مواجه خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این صدمات و ممانعت از کاهش عمر مفید موتور خودرو، لازم است در زمان‌های مناسب نسبت به هواگیری رادیاتور اتومبیل خود، اقدام کرده و سهل انگاری نکنیم.

 

هواگیری رادیاتور خودرو نباید نادیده گرفته شود
هواگیری رادیاتور خودرو نباید نادیده گرفته شود، لذا می بایست به هشداهای صادر شده از خودرو توجه نمایید تا بتوانید به موقع عملیات هواگیری رادیاتور ماشین را انجام دهید.

زمان انجام هواگیری رادیاتور خودرو

برای اینکه بدانیم چه موقع خودروی ما نیاز به هواگیری دارد، باید به هشدارهایی که خودرو نشان می‌دهد، توجه کنیم.
لازم است هر زمان که نسبت به ریختن آب در رادیاتور اقدام می‌کنیم، پس از آن عمل هواگیری را هم انجام دهیم، چراکه ممکن است به هنگام ورود آب به رادیاتور، هوا هم به آن داخل شود. علاوه بر این، هرگاه درجه آمپر اتومبیل بیش از حد بالا برود و ماشین داغ کند یا اصطلاحا جوش بیاورد، ممکن است خودرو به هواگیری نیاز داشته باشد.

 

هواگیری خودرو چگونه انجام می‌شود؟

  • برای هواگیری رادیاتور خودرو باید موتور خاموش و سرد باشد تا آب موجود در لوله‌ها داغ نباشد و سبب سوختگی نشود (اگر موتور روشن باشد، به دلیل فعالیت پمپ، با باز کردن پیچ هواگیری آبی که در لوله جریان دارد از آن خارج می‌شود).
  • سپس لوله رابط بین رادیاتور و موتور را بررسی کرده و پیچ هواگیری را پیدا می‌کنیم و این پیچ را باز می‌نماییم.
  • بعد لازم است که مقداری آب جوش آمده و ترجیحا فاقد املاح را به داخل رادیاتور بریزیم و در این حالت مقداری از آب موجود در رادیاتور و لوله رابط بین رادیاتور و موتور، از طریق پیچ هواگیری خارج می‌شود‌.
  • از آنجا که هوای موجود در مقدار آب جریان یافته در موتور و رادیاتور یکدست و یکپارچه از طریق پیچ هواگیری خارج نمی‌شود، لذا باید ریختن آب در رادیاتور را تا جایی ادامه دهیم که این آب‌ها به شکل پیوسته و یکدست و با نظم کافی از پیچ‌های هواگیری خارج شوند و نسبت به هواگیری کامل رادیاتور اطمینان حاصل کنیم.
  • پس از هواگیری نیز بستن پیچ‌های هواگیری و دریچه رادیاتور به شکل کامل و صحیح ضرورت دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش