آب باطری چیست؟

آب باطری 

همانطور که بدن ما برای فعالیت به آب نیاز دارد، باتری برخی دستگاه ها نیز نیازمند به آب هستند. می دانیم که در یک روز گرم، هیچ چیز بهتر از نوشیدن آب خنک نیست. نوشیدن آب سرد در روزهای گرم، به طراوت و جوان سازی شما کمک می کند تا بدن شما به درستی فعالیت کند. این مسئله راجع به برخی باتری ها نیز صدق می کند؛ بسیاری از باتری ها مثل باتری اسیدی – سربی، جهت داشتن عملکرد صحیح، به آب نیاز دارند. میزان آب باطری ماشین بسیار مهم است و ضروری است که همیشه در سطح مناسبی نگه داشته شود. از آنجایی که کارکرد باتری تا حدود زیادی به آب باتری وابسته است، پس نیاز است که به صورت منظم آن را بررسی کنید و در صورت نیاز، به آب باتری افزوده یا آن را تعویض کنید. البته آبیاری، تعویض بیش از حد و یا نادرست آب باتری هم می توانند عواملی برای آسیب زدن به باتری باشند.

 

 

آب باطری چیست؟

آب باتری

باتری اسیدی – سربی معمولی حاوی مایعی است که در واقع نوعی الکترولیت است. این الکترولیت، مخلوطی از اسید سولفریک و آب است. در شرایط عادی، باتری فقط آب خود را به صورت گاز هیدروژن و اکسیژن از دست می دهد. در حین کار، آب دچار تغییرات شیمیایی شده و به گازهای هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود. این گازها با از باتری تبخیر می شوند و با گذر زمان، سطح آب باتری کاهش می یابد. کاهش سطح آب باطری موجب می شود که صفحات دیگر با آب پوشیده نشوند. برای این که باتری عملکرد باتری در حالت کارآمد خود باشد، باید آن را با آب مقطر پر کنید و البته فقط در صورت لزوم، اقدام به افزودن آب باتری کنید.

 

 

آیا می شود از آب معمولی برای باتری استفاده کنیم؟

از آب باتری جهت رقیق ساختن اسید در باتری اسیدی – سربی استفاده می شود تا یک الکترولیت مناسب تشکیل شود و جریان برق مورد نیاز باتری را فراهم کند. ولی از آب معمولی که به آن آب لوله کشی می گویند، نباید به این منظور استفاده شود؛ زیرا آّب لوله کشی حاوی یون های فلزی است و این یون ها ممکن است با اسید و الکترود واکنش بدهند و منجر به تخریب ظرفیت شارژ باتری شوند. بنابراین باید حتما از آب مقطر که فقط شامل هیدروژن و اکسیژن است برای آبیاری باتری استفاده شود تا به باتری آسیبی نرسد.

آب لوله کشی علاوه بر آنچه که گفته شد، حاوی مواد معدنی است که حتی مقدار کم آن نیز برای باتری مضر است. این ضرر در آب نرمی که توسط نرم کننده های آب شامل کلرید هستند، بسیار بیشتر است. به یاد داشته باشید که آب در واقع در بالای محلول اسیدی موجود در باتری شما قرار می گیرد و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تبدیل به حباب شود. پس با صرف هزینه کم برای خرید آب مقطر، از صرف هزینه زیاد جهت خرید باتری جدید جلوگیری کنید!

 

 

مقدار مورد نیاز آب باطری و طرز تهیه آن

همانطور که گفته شد، آب باتری در واقع همان آب مقطر است و می توانید آن را از مکان هایی مانند پمپ بنزین تهیه کنید. آب باتری در حالت میانگین باید هر ۶ ماه یک بار افزوده شود؛ ولی این مدت زمان، میانگین است و ممکن است با توجه به شرایط تغییر کند. اگر همان زمان میانگین را در نظر بگیریم، پس از ۶ ماه باید حداکثر ۵۰۰ میلی لیتر آب باتری را اضافه کنید. البته آب مقطر اغلب در بطری های ۱ لیتری عرضه می شود؛ پس حواستان باشد که بیشتر از نصف بطری را طی یک بار استفاده، به باتری اضافه نکنید. هرچند که با افزودن بیش از ۵۰۰ میلی لیتر، آب باتری سرریز می شود. در غیر این صورت ممکن است ظرف مدت یک سال، صفحات سلولی تخریب شوند و مجبور به جایگزین کردن باتری جدید شوید.

 

 

افزودن بیش از حد آب باطری

پیش از افزودن آب باطری ، به این نکات توجه داشته باشید که یک باتری در حال شارژ، چگالی محلول الکترولیتش افزایش می یابد. اگر پیش از شارژ کردن، آب زیادی به آن اضافه شود، سطح الکترولیت افزایش می یابد و باعث سرریز شدن باتری می شود که منجر به آسیب رسیدن به باتری می شود. علاوه بر این، توجه داشته باشید که آب باتری را به مقدار مورد نیاز بیافزایید. زیرا در صورت افزایش آب بیش از حد، الکترولیت می تواند بیش از اندازه رقیق شود و در نتیجه، کارآیی و عملکرد باتری کاهش می یابد.

 

آیا می توان آب باتری را نوشید؟!

از نوشیدن آب باتری اجتناب کنید. چرا که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. درست است که از آب مقطر به عنوان آب باتری استفاده می شود؛ ولی ممکن است آب بسته بندی شده جهت استفاده به عنوان آب باتری، یک آب مقطر معمولی نباشد! به طور مثال، ممکن است با استفاده از مبدل های یونی، مایع سازی شده باشد. آب مقطر فاقد نمک و همچنین میکروارگانیسم ها است. ولی آب غیر قابل آشامیدن، ممکن است هنوز هم موجودات ریزی را در خود نگه داشته باشد که تاثیر بدی روی سلامت شما دارند. علاوه بر این، تولید کنندگان آب باتری، ممکن است مقدار کمی سولفریک اسید را به آب باتری اضافه کرده باشند که برای سلامتی، به طور قطع مضر است.

 

 

 

قیمت آب باتری

آب باتری به طور عمده شامل آب مقطر است. ولی به شما توصیه می شود که یک آب مقطر معمولی را به باتری خود اضافه نکنید. هم اکنون شرکت های زیادی در حال تولید آب باتری با ویژگی ها و قیمت های متفاوتی هستند. به طور مثال، نوعی آب باتری می تواند علاوه بر آب مقطر، شامل سولفریک اسید نیز باشد. این گونه عوامل بر قیمت آب باتری تاثیر دارند. همچنین، آب باتری در بسته هایی با اندازه های مختلف در بازار عرضه می شود و واضح است که با بزرگ تر بودن بسته حاوی آب باتری، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

 

 

علت کم شدن آب باتری

در یک باتری به طور طبیعی، آّب باتری مورد استفاده باتری قرار می گیرد و میزان آن کاهش می یابد. بنابراین، کم شدن آب باتری امری کاملا عادی است و حتی اگر میزان آب باتری شما بدون تغییر ماند، نگران باتری خود شوید! ولی برخی از افراد شکایت دارند که چرا آب باتری آنها بسیار زود به اتمام می رسد؟

در صورتی که آب باتری شما خیلی زود کم کم شود، ابتدا میزان مصرف خود از باتری را بررسی کنید. اگر با وجود کم بودن میزان مصرف شما از باتری، آب باتری خیلی زود تمام می شود، لازم است که به سالم بودن سایر اجزای باتری خود شک کنید. به طور مثال، اگر اینورتر باتری شما خراب شود، گرمای اضافی تولید می کند که منجر به تبخیر اضافی آب باتری می شود.

 

 

کمبود آب باتری

باتری ها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها نیازمند به آب هستند. انواع باتری نیازمند به آب، نمی توانند بدون آب، سالم بمانند و کارآیی داشته باشند. پس مقدار آب باتری همیشه باید در سطح مطلوب نگه داشته شود. در غیر این صورت، اتفاقاتی بر روی باتری می افتد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • مرحله اول

با کاهش میزان سطح آب باتری، غلظت الکترود آن افزایش می یابد و سطح الکترولیت به طور کلی در باتری کاهش می یابد. سپس به حداقل میزان رسیده و در معرض اکسیژن قرار می گیرد. در ادامه، سرب متخلخل در بخش منفی آشکار می شود و با اکسیژن واکنش می دهد. با توجه به میزان شارژ، باتری در این مرحله تخریب می شود.

 

  • مرحله دوم

اگر باتری به شارژ متصل شود، در نهایت خشک می شود. سولفات نیز در الکترود منفی گیر می افتد. ولی باتری همچنان توانایی شروعی دوباره را دارد و با وجود کم بودن الکترولیت، می تواند احیا شود. زیرا جدا کننده های متخلخل که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند، از جریان یونی اشباع شده و می توانند آن را در جهتی درست، دوباره هدایت کنند.

 

  • مرحله آخر

اگر در مرحله قبل، آب باتری را اضافه نکردید، باید بگوییم که باتری شما کاملا تخریب شده و شما باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید. البته اگر شما در مرحله قبل توانسته باشید آب باتری را اضافه کنید، بدانید که باتری شما دوباره احیا شده؛ ولی کارآیی سابق را نخواهد داشت.

 

توجه داشته باشید که غلظت الکترولیت در یک باتری اسیدی – سربی، هرگز از یک غلظت خاص فراتر نمی رود و هرگز به اندازه غلظت اسید سولفریک، غلیظ نمی شود. همیشه مقدار مشخصی آب در باتری اسیدی – سربی وجود دارد؛ حتی اگر باتری خشک به نظر برسد.

 

 

نتیجه گیری

آب باتری در واقع همان آب مقطر است که به الکترولیت محلول اضافه می شود و نقش اصلی آن، تنظیم غلظت محلول اسیدی است. البته ممکن است در آب باتری بسته بندی شده، علاوه بر آب مقطر، مواد دیگری هم افزوده شوند که برای باتری شما مفید هستند. آب باتری بیشتر در باتری اسیدی – سربی استفاده می شود. اگر صاحب باتری حاوی آب هستید، باید در کنترل میزان آب باتری خود بسیار دقت کنید. نباید اجازه دهید که آب باتری بسیار کم شود و همچنین از افزودن زیاد آب به باتری نیز خودداری کنید تا یک باتری سالم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش