علائم خرابی ۳ شاخه پلوس

یکی از اجزای جلوبندی خودرو پلوس است. از مهمترین قسمت های خودرو، قسمت انتقال نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می باشد. پلوس در جلوبندی خودرو یکی از مهمترین اجزاست. وظیفه پلوس انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به گیربکس یا همان جعبه دنده می باشد. و سپس این نیرو توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می یابد.
همانطور که می دانیم، دیفرانسیل هم نقش تنظیم کننده دور چرخ ها را دارد. همچنین میله ای از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین متصل می باشد و پلوس نام دارد که وظیفه اش انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخ ها می باشد. همچنین باید توجه داشت که خودرو هایی که دارای دو دیفرانسیل هستند و به اصطلاح دو دیفرانسیل می باشند، نیازس به انتقال نیرو به چهار چرخ در هر زمانی وجود ندارد. و در صورت تمایل می توان دنده کمک را فعال نمود و چهار چرخ را همزمان فعال کرد.
 
شکل عملکردی پلوس ها در خودروهای قدیمی با خودروهای جدید تفاوت دارد. خودروهای قدیمی پلوس هایی داشت که انتقال قدرت را به وسیله تعداد زیادی ساچمه انجام می داد. اما در خودروهای جدید از طریق یک سه شاخه نیرو منتقل می شود. این سه شاخه درون سر پلوس قرار دارد. ضریب انتقال نیروی بالاتری در خودرو های جدید وجود دارد که مشخصه این سیستم جدید می باشد.
طبق این گفته‌ها در حالت استفاده از دو چرخ، نیرو فقط به همین دو چرخ وارد می شود ولی در لحظه استفاده از ۴ چرخ، مصرف سوخت بالا رفته و همچنین اصطکاک بیشتر می شود.به همین منظور پلوس خلاص کن خودرو برای جلوگیری و کم کردن استهلاک بی جا استفاده می شود. در خودروهای جدیدِ امروزی، نیروی حرکت چرخ‌ها با استفاده از همین سه شاخه پلوس به میل پلوس منتقل شده و سپس با سرپلوس به چرخ‌ها منتقل می‌شود.
سه شاخ پلوس دارای خار هایی است که با تعداد این خار ها شناخته می‌شود که به طور مثال ، خودروی پراید دارای سه شاخه پلوس ۱۹ خار و ۲۰ خار بوده و شما میتوانید با شمردن این خارها ، تعداد آنها را معلوم کرده و قطعه یدکی را خریداری کنید.
یا خودروی ۲۰۶ دارای سه‌شاخ پلوس ۲۱ یا ۲۲ خار می‌باشد.
اما نشانه‌های خرابی این قطعه مهم چیست؟
۱_ضربه های پشت سر هم به موتور از سمت پلوس.
۲_تکان خوردن دسته دنده در سرعت‌های کم.
۳_لرزش شدید فرمان و اتاق در حرکت و سرعت بالا ( ۸۰ به بالا ) و در سر بالایی‌ها.
همانطوری که متوجه شدید ، بر روی سه‌شاخ پلوس بلبرینگ‌هایی وجود دارد که اگر شما خرابی آنها و خودِ سه‌شاخ پلوس را به موقع تشخیص نداده و تعمیر نکنید ، دسته موتور ها خیلی زود دچار مشکل شده و از بین می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش