فیوز خودرو چیست؟

قبل از بررسی جعبه فیوز تندر ۹۰ بهتر است با فیوز و میزان اهمیت و پیچیدگی این بخش از خودرو، بیشتر آشنا شوید؛ فیوز یکی از قطعات سیستم برق‌رسانی خودرو است که تنظیم برق ورودی به قسمت‌های مختلف خودرو را برعهده دارد. در صورت نوسان برق یا ایجاد بار اضافی، فیوز اتصال جریان برق را قطع می‌کند و مانع آسیب دیدن قطعات خودرو می‌شود.

ساختار فیوز خودرو شامل دو پایه و یک پل است. بخش اصلی فیوز یک قطعه نوار فلزی است که در یک محفظه غیررسانا قرار گرفته‎است. در اثر نوسان برق و تحمیل اضافه بار جریان برق به یک بخش خودرو، این نوار فلزی ذوب می‌شود. به این ترتیب آن بخش از خودرو که فیوز در مسیر آن قرار گرفته است از مدار خارج می‌شود و در اثر نوسان برق صدمه نمی‌بیند. بنابراین اگر یکی از قسمت‌های برقی خودروی شما کار نمی‌کند، قبل از هر کاری ابتدا جعبه فیوز را بررسی کنید و از سالم بودن فیوز آن قسمت مطمئن شوید.

جعبه فیوز

بسته به نوع و ساختار خودرو تعداد فیوزهای آن متفاوت است. خودروهای سبک حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ فیوز دارند، اما در خودروهای سنگین ممکن است تا ۱۰۰ فیوز هم به‌کار رفته باشد. بدیهی است که این تعداد فیوز باید در یک مکان واحد سازماندهی شده باشند که جعبه فیوز نام دارد.

جعبه فیوز محفظه‌ای است که همه فیوزهای سیستم برقی خودرو در آن نصب شده‌اند و همه قطعات برقی از آن تغذیه می‌شوند. اطلاعات مورد نیاز در مورد هر فیوز معمولاً روی آن درج شده‌است. یکی از این اطلاعات، حداکثر شدت جریان عبوری بر حسب آمپر است، اما از آنجا که خواندن اطلاعات از روی فیوز ممکن است سخت باشد، ظرفیت هر فیوز با رنگ استانداری مشخص شده‌است.

 

رنگ فیوز حداکثر ظرفیت(آمپر)
مشکی ۱
خاکستری ۲
بنفش ۳
صورتی ۴
قهوه‌ای مایل به زرد ۵
قهوه‌ای ۷-۱/۲
قرمز ۱۰
آبی ۱۵
زرد ۲۰
شفاف ۲۵
سبز ۳۰
آبی کم‌رنگ ۳۵
نارنجی ۴۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش