آنچه باید در مورد دینام بدانیم

 

دینام چیست؟

دینام خودرو در واقع یک موتور مولد الکتریکی و تولید کننده برق ماشین است. هنگامی که موتور روشن می‌شود، این قطعه الکتریکی به‌وسیله آرمیچر داخلی که شامل یک سیم پیچ میدان است و به‌واسطه میدان مغناطیسی ایجاد شده برق لازم را تولید می‌کند. دینام از یک پوسته فلزی، دوعدد بالشتک، آرمیچر، بوش، کلکتور، فولی و چند قطعه زغال تشکیل شده و همان‌طور که گفته شد هدف اصلی آن تولید جریان مستقیم یا جریان dc برای شارژ باتری خودرو و تامین انرژی جریان الکتریکی مورد نیاز یک خودرو یا دستگاه دیگر است.

بهتر است بدانید یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین قطعه‌های خودرو، دینام است. نکته جالب توجه در برق خودرو این است که باتری فقط در زمان استارت به‌تنهایی وظیفه تامین برق اتومبیل را بر عهده دارد. شاید تا زمانی که دینام شما به خوبی کار می‌کند با اهمیت وظیفه آن آشنایی کافی نداشته باشید، اما کافی است اندکی دینام خودروی شما کم کاری داشته باشد تا متوجه شوید که در صورت کار نکردن یا حتی کم کار کردن دینام خودرو چه مشکلاتی برای اتومبیل شما به‌وجود خواهد آمد.

نحوه عملکرد دینام خودرو

دینام چیست؟

دینام که یک موتور الکتریکی در خودرو است با استفاده از حرکت میل لنگ موتور در زمان روشن بودن اتومبیل، برق مورد نیاز خودرو را تولید می‌کند.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری عملکرد دینام را بررسی کنیم، باید گفت که آرمیچر موجود در دینام به‌وسیله چرخش در مدار مغناطیسی تولید برق کرده که این نیرو توسط ذغال‌های موجود در دینام جمع‌آوری می‌شود و به این ترتیب خروجی‌های دینام خودرو قادر به ارائه جریان لازم به قطعات الکتریکی خودرو خواهند بود.

باتری خودرو

دنیای باطری

سپاهان باطری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش