وضعیت خودرو پس از پاره شدن تسمه

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ برای عملکرد مناسب موتور خودرو ضروری است . این تسمه میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ متصل کرده و جریان هوای مناسبی را در زمانی مناسب درون موتور فراهم می کند.

با توجه به اهمیت آن در موتور خودرو به راننده توصیه می شود درصورت پارگی یا خراب شدگی سریعا آن را تعویض کنند . رعایت یکسری دستورالعمل های ساده و تعیین شده خودرو در برنامه سرویس دوره ای موتور را از هرگونه آسیب دائمی محفوظ نگه خواهد داشت.

علائم خرابی یا پارگی تسمه تایم خودرو :

متداول ترین نشانه های خرابی یا پارگی تسمه تایم عبارتند از:

۱- شنیدن صداهایی غیر معمول از داخل محفظه موتور خودرو:

تسمه تایم از طریق یکسری قرقره به میل لنگ ومیل بادامک متصل می شود . میل لنگ میلگرد های اتصال موتور را که به پیستون های داخل محفظه احتراق وصل شده اند قدرت می دهد . میل بادامک نیز سوپاپ های سرسیلندر را باز و بسته کرده و سوخت را به داخل محفظه احتراق می فرستد که این گازها از اگزوز خودرو خارج می شوند.

در مواردی دیده شده است که افزایش دود اگزوز به عدم کارکرد صحیح تسمه تایم مربوط شده است. تسمه تایم خودرو زمانی خراب می شود که یک سروصدای ناشناخته شبیه تیک تیک از موتور خودرو شنیده شود که این امر نشانه فشار کم روغن درون موتور خودرو می باشد. سطح روغن را بررسی کنید باید به حالت طبیعی باشد در غیر این صورت باید به مکانیک مراجعه کنید.

** همانطور که در بخش دانستنی های خودرو در نمناک اشاره شده است علامت اصلی پاره شدن تسمه تایم به سادگی قابل تشخیص است و با تغییر صدای خودرو میتوان به آن پی برد به این صورت که موتور خودرو با استارت زدن، صدای همیشگی که به دلیل وجود کمپرس و مکش درون سیلندر ها است را نداشته و به اصطلاح ول می چرخد.**

۲- روشن شدن چراغ چشمک زن موتور خودرو:

چشمک زدن چراغ موتور خودرو علامت این است که خودروی شما درون موتور به مشکلی برخورده است . به طور معمول هنگام خرابی تسمه تایم این چراغ کد همبستگی شافت ، سی ای ام میل لنگ را نشان می دهد . این کد ها را می توان توسط یک تکنسین آموزش دیده وسایل نقلیه و مکانیک حرفه ای تشخیص داد.

۳- خودرو مشکلی در استارت زدن و حرکت دارد:

چنان چه تسمه تایم خراب شده باشد و زمان تعویض آن رسیده باشد ، ممکن است که باعث شود تا سیلندر های موتور خودرو متناسب با لحظه حرکت باز و بسته شوند . این امر باعث نارسایی موتور خودرو شده که باید بلافاصله تسمه تایم تعویض گردد.

۴- از کار افتادن دور موتور خودرو یا بیش از حد معمول کار کردن آن:

تسمه تایم خودرو دندانه دار ساخته شده است و درهنگام حرکت خودرو درحال چرخش می باشد . اگر این دندانه ها ازبین بروند یا تسمه تایم پاره شود هنگام تعویض دنده، خودرو می ایستد و یا منجر به خرابی می شود. اگر نیز تسمه تایم شل شده باشد خودرو شروع به لغزش کرده و حین شتاب دور موتور بالاتر می رود . این امر می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها هم باشد.

۵- نشت روغن از جلوی موتور:

نشتی روغن از کاور تسمه تایم یکی از عوامل شل شدگی و یا نهایتا خرابی یا پارگی تسمه تایم می باشد . مسئله دیگری که سبب این امر می شود هنگامی است که واشر سرسیلندر موتور و کاور تسمه تایم از بین می رود ، ترک می خورد یا به طور نادرست نصب می شود . نشت روغن از کاور تسمه تایم معمولا منجر به گرمای بیش از حد موتور شده و می تواند باعث از بین رفتن تسمه تایم شود.

اگر وسیله نقلیه با مشکلات تسمه تایم مواجه شد چه باید کرد؟

معمولا تسمه تایم خودرو پس از طی مسافتی حدود ۹۶۵۶۰-۱۲۸۷۴۷ کیلومتر باید تعویض گردد. لازم است کتابچه راهنمای خاص خودرو را برای فواصل سرویس بررسی کنید.

اگر هیچ گزارشی از تعویض تسمه تایم ندارید توصیه می شود که تسمه تایم خودرو را در فاصله ۹۶۵۶۰ کیلومتری بازرسی کنید.

عدم حفظ یا تعویض تسمه تایم منجر به خرابی فاجعه بار موتور خودرو خواهد شد که هزینه های زیادی را برای راننده به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش