آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور

نکته : مقادیر استاندارد موتور هر خودرو را در راهنمای تعمیرات آن موتور با استفاده از کادرهای جستجوی سایت پیدا کنید.

با استفاده از تست كمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد. در واقع موتور، از برخي جهات مشابه پمپ باد كار مي كند،بنابراین برای این که به طور موثر و کارآمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد، نیاز به كمپرس و آب بندي خوب دارد.
نبايد بین سیلندرها تفاوتی بیش تر از ۱۰ درصد وجود داشته باشد. كمپرس پا یین در یک سیلندر معمولا بیانگر وجود نوعي ايراد در سوپاپ دود است. کمپرس پایین در دو سیلندر كنار هم معمولا به این معنی است که واشر سرسیلندر خوب عمل نمیکند. كمپرس پا یین در همه سیلندرها نشانگر روند فرسودگي رینگ ها و سیلندرهاست و موتور به معاینه فنی جديتري نیاز دارد.

كمپرس را می توان به دو روش اندازه گيري کرد: به روش دستی با اندازه گیری كمپرس، یا الکترونیکی با تحليل گر موتور. روش اندازه گیری دستی تنها روش قابل دسترسی است که بیش تر افراد نیز خودشان به تنهاییمی توانند آن را انجام دهند. برای بررسی كمپرس ابتدا موتور را خاموش كنيد تا عمل احتراق متوقف شود. دریچه گاز و هوا را باز کنید. در حالی که فشارسنج را در محل قرارگيري يكي از شمع ها می بنديد، موتور را با استفاده از سوییچ استارت کنترل از راه دور به مدت چند ثانیه روشن کنید تا بتوانید بیش ترین مقدار فشار را بخوانید. این کار را برای هر یک از سیلندرها انجام دهید و آن را با مقادیری که شركت سازنده داده است مقایسه کنید. اگر كمپرس در یک یابیش از یک سیلندر، كم است، این مشکل در مواردی خاص به سوپاپ ها و رینگ ها مربوط می شود.از طریق سوراخ شمع با پاشیدن مقدار کمی روغن موتور به سیلندر مي توان تست كمپرس را انجام داد و این کار را تکرار کرد. روغن به طور موقت، رینگ ها را آب بندی میکند. اگر این رقم از بار دوم بالاتر بود، به این معنی است که رینگ ها و یا سیلندر مستهلک شده اند. اگر در خواندن عدد كمپرس تغییری حاصل نشد، به این معنی است که بوش سیلندر يا تعدادي از سوپاپ های دود يا هوا ایراد دارد.

در روش الكترونيكي، رايانه، كمپرس هر یک از سیلندرها را با ارزیابی تغییرات کم در دور آرام موتور هنگام روشن شدن تخمین می زند. نتایج به دست آمده تقریبا واقعي هستند و می توان بدون باز کردن شمع آن را در مدت زمان کوتاهی انجام داد. تحليل گر رايانه اي نتایج تست كمپرس را به صورت چاپي نيز تحويل می دهد تا دید نشان راحت بوده و بتوان آن را با ارقام واقعی مقایسه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و ثبت سفارش